Motto:

Multa ştiinţă îl apropie pe Om de Dumnezeu; puţina ştiinţă îl îndepărtează şi de ştiinţă şi de Dumnezeu. Iar Omul atâta preţuieşte câtă apropiere de Dumnezeu şi-a câştigat în sine... (Nicolae Steinhart)

joi, 21 iunie 2012

Arhetipul lui Ceres/Demetra - Proserpina/Khore/Persefona (Fecioara): - fertilitatea sub toate formele ei, inclusiv mijloacele de economisire – ceresian si proserpian - 8


          În cazul în care arhetipul Balanţă reglementează relaţiile sociale, arhetipul Fecioară consolidează principiile de economisire dar şi pe cele agrare, în strânsă legătură cu ordinea naturala a lucrurilor. Uneltele de fier şi inventarea plugului, rodul inventivităţii Zeului Făurar, asigură înflorirea agriculturii şi arată o imagine a Mamei Pământ ca cea care hrăneşte, simbolizând abundenţa şi fertilitatea. Demeter/Ceres - mama-pământ, zeiţa fertilităţii şi agriculturii care controlează ciclul naturii, asigură strângerea recoltei şi asigură sămânţa pentru primăvara anului viitor. Ea este însoţită de cohorta de zei care asigură schimbarea anotimpurilor şi care menţin ordinea ciclică a naturii şi servesc ca temelie a procesului agricol. Prin moarte şi renaştere, zeii vegetaţiei ocupă poziţii principale între ciclurile sezoniere. O sămânţă, pentru a rodi, mai întâi trebuie să fie îngropată deci trebuie să moară, un ciclu cosmic firesc. 
În fiecare an, Mama Pământ Demeter/Ceres îşi sacrifică fiica pe Khore / Persefona / Proserpina (proserpo înseamnă a creşte), prin coborârea acesteia în lumea subterană, la soţul său Hades/Pluto. Conform legendei, Hades a lăsat-o să se întoarcă la mama sa abia după ce a mâncat dintr-o rodie, fruct care pecetluia definitiv căsătoria şi care o obliga pe Khore / Persephona / Proserpina să revină la soţul ei. Momentul revenirii la mama sa corespundea perioadei din an în care pământul era fertil - totul era înflorit şi înverzit. Cealaltă jumătate a anului, pământul rămâne sterp – doliul pe care mama îl poartă pentru fiica ei. În mitologia egipteană, Renenuteth (Thermutis în greacă) şi fiul său Neperi (sămânţă), formează o pereche similară. Se spunea despre Neperi că numai după ce a murit el viaţa a început pe pământ. Moartea şi învierea Persephonei/Proserpinei menţine ordinea naturală pe care ea o îndeplineşte în mod corespunzător cu legea universală a schimbărilor sezoniere. 
Puterea executivă simbolizată prin arhetipul Fecioarei trebuie să fie echitabil şi corect pentru a asigura procesul viaţii. La fel, ea este asociată cu dreptatea şi puritatea, Persephona / Proserpina îşi ajută soţul în judecarea sufletelor celor morţi. De obicei, aceste zeităţi amintesc de arhetipul neprihănirii – sacrificiul de sine în numele dreptăţii şi exprimat prin puritatea, virginitatea lor ceea ce corespunde cu numele constelaţiei, şi explică celălalt nume al Persephonei, Khore care înseamnă fată pubelă, aflată la vârsta dintre copilărie şi pubertate. Hindusa Sita – brazdă este şi ea o zeiţă de acest fel: ea a fost născută într-o brazdă şi a fost una cu Pământul mamă reîntrocându-se la sânul ei ca preţ a necredinţei celor care au nivelat brazda abandonând munca pământului.
          Zeii din circuitul agricol, cum ar fi Nisaba din Sumeria al cărui nume înseamnă şi el sămânţă, manifestă, în acelaşi timp, abilitatea de a scrie, ceea ce ajută la evidenţele agricole – recolta, taxele ş.a. O economie stabilă sugerează distribuţia ierarhică a taxelor astfel încât aceasta să se poată asocia cu arhetipul delimitat istoric şi să consolideze principiul economic de diviziune a muncii. În cadrul acestui sistem, animalele domestice joacă un rol important în poziţia socială a oamenilor şi momentul culminant al vieţii cum se regăseşte în arhetipul următor.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu