Motto:

Multa ştiinţă îl apropie pe Om de Dumnezeu; puţina ştiinţă îl îndepărtează şi de ştiinţă şi de Dumnezeu. Iar Omul atâta preţuieşte câtă apropiere de Dumnezeu şi-a câştigat în sine... (Nicolae Steinhart)

joi, 28 iunie 2012

Arhetipul Soarelui (Leul) - este darul de a fi - solar - 9


Dacă stăm să analizăm lucrurile la rece, putem observa un echilibru între imaginile arhetipale de până acum, unele în raport cu celelalte dar mai ales cu semnele pe care le-am parcurs. Zeul Lumii Subterane va fi întotdeauna legat de resursele existente în lumea invizibilă iar la nivel personal în lumea noastră interioară şi se reflectă puternic în elementul apă. Zeul Făurar va continua activitatea de creaţie a Zeului Luminii, şi reprezintă, astfel, elementul aer. Semnul Fecioarei dezvoltă noţiunea de abundenţă materială pe care o avansează elementul pământ prin semnul Capricornului. Este normal să urmeze dinamismul şi energia în formele ei pure, adică elementul foc, Zeul Soarelui ca distribuitor generos de beneficii  împrumută funcţiile lui Zeului Luminii care este şi cel ce diriguie panteonul.
Soarele se deplaseaza asemeni unei roţi şi a devinit rapid simbolul său universal. Ea apare în miturile primordiale ca un ochi al lui Dumnezeu a Toate Creator şi de aceea este strâns legată de noţiunea de lumină, de răspândirea infinită capabil să cuprindă Totul în Univers. Aşa a ajuns să simbolizeze universalitatea cosmosului. Zeul Soarelui îşi petrece zilele pe Pământ, îşi revarsă binefacerile şi darurile sale asupra acestuia iar seara coboară în lumea subterană, unde se luptă cu forţele întunericului, aşa cum o făcea Ra în calitate de zeu solar iar noaptea se lupta cu vipera divină Apophis. 
Calea de zi cu zi a Soarelui manifestă o unitate de celestă, terestră şi subterană. Imaginile solare combină la cel mai înalt nivel de gândire a arhetipului Vulcan cu procesele de viaţa concretă pe care le implică Fecioara. O roată imensă de foc care atinge Pământul la partea de jos şi Cerul la partea de sus, partea ascendentă si descendentă a roţii despre care vorbeşte Tarotul, Roata Vieţii din basmele şi folclorul nostru, Roata care personifică totalitatea şi integritatea lui a fi.
Au existat şi zei ai discului solar, cum ar fi Aton în Egipt, Khors al slavilor. În mitologiile elenă şi hindusă, imaginea Zeului Soarelui este niţel mai sofisticată, zeii Savitar şi Apolo/Helios călătoresc pe cer în care trase de cai. Apariţia roţii în civilizarea Omului, de la roata olarului la roata atelajului, este asociată ţi ea cu acest arhetip cum am amintit mai sus. Viteza cu care se deplasau, în lupte ori ca mesager, a permis celui care deţinea cel mai mare număr de care să controleze spaţiul terestru, tot aşa cum cel care deţinea cel mai mare număr de vase să stăpânească întinsul apelor, a permis unificarea teritoriilor disparate care, în timp, au dus la formarea imeperiilor.
Ideea de putere este asociată, din start, Soarelui, poate nu întâmplător Akenathon a văzut în discul solar un zeu autocratic. Dar monoteismul său a fost redus la curtea de la Tell el Amarna, nu a avut instrumentarul necesar răspândirii acestuia aşa cum s-a întâmplat cu creştinismul, ideea avea să fie manifestă abia la sfârşitul procesului de dezvoltare mitologică si de aceea este asociată cu arhetipul lui Marte şi cu Berbecul, cel de-al treilea element de foc.
Marii regi, împăraţi, faraoni au avut cuprins în numele lor şi o anumită referire la Soare, ceea ce în panteonul divin ar fi produs repede o schimbare dacă locul Zeului Suprem nu ar fi fost ocupat de Zeul Luminii. Între cei doi rezida simbioza Începutului:
căldura benefică asupra Pământului pe care o aducea Zeul Soarelui şi ploile fertilizatoare pe care le aduce Zeul Luminii/Fulgerelor. Lumina a Soarelui a fost atât de normală încât niciodată nu a stimulat imaginaţia Omului aşa cum o făcea o furtună puternică, numai în timp, treptat, a perceput importanţa energiei solare. Ca distincţie între Zeul Luminii/Fulgerelor care implică forţe superioare cum este fulgerul celes, Zeul Soarelui personifică o putere interioară proprie. Leul, regele animalelor, cu coama galben-roşcată, este asociat cu el, precum şi cu ideea de forţă cu caracter personal.
          Soarele protejează eroii şi intră în luptă el însuşi alături de aceştia, mai ales cu stăpânii pământeni: regele Yang Di luptă cu Zeul Luminii, Huang-di. Dar, uneori, norii care acoperă faţa Soarelui sunt interpretaţi ca o înfrângere a Zeului: pentru că forţa simplă, personală şi independenţa de acţiune chiar dacă sunt puternice nu pot face faţă unui conflict la nivel mondial sau social şi care este destinat să menţină tradiţiile seculare. Înţelegerea păstrării tradiţiilor şi reproducerea deci, vor face obiectul următorului arhetip.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu