Motto:

Multa ştiinţă îl apropie pe Om de Dumnezeu; puţina ştiinţă îl îndepărtează şi de ştiinţă şi de Dumnezeu. Iar Omul atâta preţuieşte câtă apropiere de Dumnezeu şi-a câştigat în sine... (Nicolae Steinhart)

miercuri, 6 iunie 2012


Evoluţie sau involuţie?  - 3 -
În anii ‘30, Dane Rudhyar (1895 – 1982) a început să reformuleze astrologia din punct de vedere a psihologiei analitice a lui Jung. El s-a axat pe ideea junghiană că psihicul este un compus dinamic de forţe opuse în echilibru, şi că acesta a fost intrinsec motivat să evolueze în direcţia de întregire psihică, un proces de individuaţie, cum îl numea Jung convins că procesul de transformare a personalităţii este unul înnăscut sau motivat teleologic cu scopul final de auto-realizare a personalităţii. În consecinţă, Dane Rudhyar a început un nou capitol în istoria astrologiei dezvoltând astrologia centrată pe persoană sau astrologia umanistă cum este denumită astăzi.
Eşti unic prin capaciatatea de a sintetiza toate teoriile care includ elementele gândirii moderne şi arunci o nouă lumină asupra astrologiei - îl gratula Anais Nin, în 1936, când avea să publice Astrologia personalităţii.  Nici Paul Clancy nu a rămas sensibil la noutatea pe care o aducea Rudhyar în astrologie şi avea să spună despre Astrologia personalităţii, considerat un bestseller al momentului că: este cel mai mare pas înainte în astrologie de la Ptolemeu încoace. (citatele se regăsesc în biografia lui Rudhyar publicată de Michael R. Meyer)
Rudhyar are în mod clar o abordare nouă asupra astrologiei bazată pe holism, filosofie care presupune manifestarea existenţei, la toate nivelurile, asemeni unui Întreg iar între câmpurile de acţiune există relaţii de interdependenţă. Pentru Rudhyar, astrologia este un limbaj complex care cunoaşte, în forma sa completă, structura şi ritmul Întregului funcţionând la unison, astfel că a prezentat astrologia într-un mod sofisticat care se integrează perfect cele mai cunoscute teorii ale ştiinţei post-moderne, ale filosofiei şi ale psihologiei.
Astrologia, atunci când privim atent la ceea ce este ea capabilă să transmită şi să dea sens, apare ca un limbaj simbolic în care Macrocosmosul (sistemul solar, să spunem) este legat de dezvoltarea structurală a Microcosmosului (a individului sau umanităţii luate ca Întreg). Astrologia este aplicarea practică a abordării filosofice holistice a existenţei. Conform acestei filozofii, fiecare ansamblu existenţial este conţinut într-un întreg mai mare, care la rândul său, este un întreg mai mic conţinută într-un întreg şi mai mare. Un sistem existenţial organizat pe activităţi este prin urmare, atât container de întreguri mai mici cât şi unul dintre conţinuturile unui sistem mai mare. - Dane Rudhyar, Practica astrologiei
Personalitatea, în sensul cel mai larg, este un tot organic în care natura fiziologică şi psiho-mentală a omului sunt integrate progresiv. Prin urmare, aceasta reprezintă totalitatea fiinţei umane ca un microcosmos, omul ca un întreg sistem de operare pe fundalul sistemului solar şi în relaţie constantă cu zodiacul sau cosmosul. Astrologia este arta de a interpreta viaţa şi ne oferă o tehnică proprie pentru elaborarea şi realizarea ecuaţiei personalităţii. Scopul astrologiei este acela de a releva alchimia acesteia şi vine să transforme haosul în cosmos; natura umană în personalitate şi creativitate individuală. – Dane Rudhyar, Astrologia Personalităţii
Rudhyar a subliniat responsabilitatea astrologului consilier, introducând pentru acesta termenul de astroterapeut , cel care culege informaţiile despre individ şi pe care apoi, le prezintă solicitantului ca o psihosinteză a ceea ce a observat şi care oferă îndrumări cu caracter psihologic; prin urmare, astrologul este considerat şi psiholog. Astrologia relevă structuri şi conţinuturi psihologice de care trebuie să ţinem seamă mai punct  Rudhyar în Un studiu astrologic al complexelor psihologice.
Tendinţa permanentă a lui Rudhyar este de a gândi în spiritul psihosintezei. – avea să sublinieze Robert Assagioli, în 1972, în eseul Fondatorul psihosintezei. În 1960, el a primit de la Rudhyar proiectul acestuia prin care să dea nou impuls astrologiei în cadrul mişcării umaniste care se resimţea în cercetarea din domeniul psihologiei; este vorba despre o mişcarea care a apărut ca o "a treia Forţă", la mijlocul anilor `50 şi care era diferită de modelul mecanicist de până atunci.
  Noul model  a apărut ca răspuns la pesimismul sumbru, inerent din perspectiva  psihanalizei freudiene, şi la concepţia mecanicistă privind potenţialul uman pe care îl implica behaviorismul. Umaniştii percep individul ca pe un organism Întreg, format din unităţi autonome şi funcţii care ar putea fi diferenţiate de la un individ la altul şi integrate într-un ansamblu funcţional mai mare decât ca o sumă a părţilor sale şi prinse într-o luptă interminabilă între instincte şi influenţa inhibitoare a societăţii (psihanaliza) sau să fragmenteze persoana într-o multitudine de comportamente condiţionate cum propunea behaviorismul, sublinia Glenn Perry în eseul Naşterea de Psihologiei.
Exhaustivitatea extraordinară a psihologiei umaniste, precum şi accentul pus pe holism şi pe subiectivitate, distinge psihologia umanistă de psihologia creierului stricto-senso. Psihologia umanistă completează astrologia umanistă prin faptul că scoate în evidenţă potenţialul creativ al nativului prin permanentă auto-actualizare, o distinge faţă de auto-determinism şi de dezvoltarea determinismelor inerente date de rădăcinile sale şi de mentalitatea tradiţională. Printre psihologii  care au condus acveastă mişcare de eleiberare de convenienţe s-au numărat Abraham Maslow, Carl Rogers şi Rollo Mayo, în timp ce astrologi dintre cei mai cunoscuţi au păşit pe urmele Rudhyar - Ziporah Dobyns, Stephen Arroyo, Liz Greene şi Richard Idemon.
Aceste mişcări din sânul psihologiei şi astrologiei au fost însoţite de răzvrătirea noi generaţii care dorea eliberare culturală şi socială, eliberarea de constrâgeri şi de convenienţe, din anii 60 - 70, şi pe care  politicienii din opoziţie s-au grăbit să o numească drept o replică radicală la "conservatorismul dominant";  noile abordări se regăsesc în experimentele din artă, din muzică şi cinema, însoţite bineînţeles, de o incurabilă indulgenţă faţă de sexul liber şi de consumul de droguri ca simbol al libertăţii. Ca o replică la ordinea socială prestabilită, noua generaţie a început să se îndrepte şi chiar să adopte şi noi teorii despre cultura şi identitatea personală, concomitent cu răspândirea ideilor tradiţionale non-occidentale - în special, cele cu privire la religie –descoperirea Tibetului, a medicinei tradiţionale chineze şi tibetane, la organizare socială – ideile socialiste şi comunismul şi la iluminare spirituală – tehnicile ascetice din ashram-uri.
Ce am realizat, a fost că ceea ce se întâmpla în paralel cu astrologia, se reflecta în multe feluri în ceea ce se petrecea în societatea noastră, fapt care m-a condus, în februarie-martie 1969, să iniţiez Comitetul Internaţional pentru Astrologia Umanistă, se confesa Rudhyar în eseul De la astrologia umană la astrologia transpersonală.
În lumea occidentală, omul este din ce în ce mai înstrăinat de el însuşi şi cultura sa. El nu mai este în contact cu rădăcinile sale ancestrale; legătura cu tradiţiile sale, limitările şi restricţiile religioase precum şi cu valorile culturale a fost tăiată ca şi cum ar fi fost vorba despre o eliminare totală.  Materialismul nu satisface nevoile profunde ale omului, separarea lui de la natura si de univers, au făcut să piardă contactul cu psihicul şi viaţa sa interioară. Nimeni nu poate scăpa de propriul suflet, fără să-şi mutileze viaţa şi, de asemenea, fără să se condamne la boală în tărâmul fizic şi la o productivitate stereotipă, perfidă, cu alura sa de intelectualitate – remarca J. Rudin în Psihoterapie şi religie.
Astăzi, majoritatea dintre noi caută o viziune cât mai unificată şi mai cuprinzătoare asupra vieţii , alta decât cea care se regăseşte în programele şcolare sau în disciplinele de specialitate predate în colegii şi universităţi. Mitul aduce acea forţă revitalizantă, dar cultura occidentală se pare că nu mai are nici o mitologie viabilă care să fie susţinută de mit. Astrologie în sine evoluează pe un cadru mitologic, care este unul dintre motivele principale ale popularităţii sale nu doar în ultimii ani. Se pare că ea reuşeşte să refacă legătura cu acele rădăcini anmemoriale amputate, şi prin limbaul său să oferte, simbolic, calitate de a fi cum spune Rudhyar. Astfel, astrologia poate fi folosită ca un mod de reunificare a omului, la nivelul cel mai intim, cu Sinele, cu natura şi cu procesul evolutiv al universului. Aplicarea analizei intelectuale pure la înţelegerea experienţei lumii interioare nu a fost în măsură să demonstreze sau să infirme ceva din întrebările existenţiale, fie ele de natură filozofică sau religioasă,  şi care să formeaze baza structurii pshilogice a cuiva.
Limbajul simbolic al astrologiei este mai aproape de calitatea experienţei umane decât limbajul uzual  al psihologilor, care este mai mult un set de atitudini faţă de persoana pe care o are în faţa sa decât o teorie precisă şi utilă a personalităţii şi dezvotării individului, în timp ce astrologia corelează obiectiv evenimentele previzibile pentru structura şi dinamica a psihicului şi, în, acelaşi timp, indică direcţiile de up-gradare personală. O reevaluare de bază a sensului şi scopului astrologiei este inevitabilă, tot aşa cum s-a simţit nevoia să se pună un accent nou pe individualitate.
Următorul pas, în această dezvoltare, ar fi psihologia transpersonală şi astrologia transpersonală, un model care să încorporeze şi noţiunile spirituale şi care să constituie a patra Forţă în psihologie, lăsând în urma psihanaliza, behaviorismul şi psihologia umanistă şi concentrându-ne pe dimensiunea transformării care se relevă în tema natală a unui nativ. Întrucât abordarea umanistă implică relaţiile pe orizontală şi se concentrează asupra factorilor de convergenţă, este demonstrat temă natală  este o formulă de integrare a personalităţii individuale şi împlinire, abordarea transpersonală implică relaţii pe verticală şi se concentrează asupra procesului dinamic de transformare în mişcarea sa viitoare (tranzite,progresii, arce solare, revoluţii solare).          - va urma -
 Glenn Perry, Giorgia Statis, Kelly Hunter, Brian Clark, Rick Levine si Steven Forest - ISAR 2003

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu