Evoluţie sau involuţie? - 3 -
În anii ‘30, Dane Rudhyar (1895 – 1982) a început să
reformuleze astrologia din punct de vedere a psihologiei analitice a lui
Jung. El s-a axat pe ideea junghiană că psihicul este un compus dinamic de
forţe opuse în echilibru, şi că acesta a fost intrinsec motivat să evolueze în
direcţia de întregire psihică, un proces de individuaţie, cum îl numea Jung convins
că procesul de transformare a personalităţii este unul înnăscut sau motivat teleologic
cu scopul final de auto-realizare a personalităţii. În consecinţă, Dane
Rudhyar a început un nou capitol în istoria astrologiei dezvoltând astrologia
centrată pe persoană sau astrologia umanistă cum este denumită astăzi.
Eşti unic prin capaciatatea
de a sintetiza toate teoriile care includ elementele gândirii moderne şi arunci
o nouă lumină asupra astrologiei - îl gratula Anais Nin, în 1936, când avea să publice Astrologia personalităţii. Nici
Paul Clancy nu a rămas sensibil la noutatea pe care o aducea Rudhyar în
astrologie şi avea să spună despre Astrologia
personalităţii, considerat un bestseller al momentului că: este cel mai mare pas înainte în astrologie de
la Ptolemeu încoace. (citatele se regăsesc în biografia lui Rudhyar
publicată de Michael R. Meyer)
Rudhyar are în mod clar o abordare nouă asupra astrologiei
bazată pe holism, filosofie care presupune manifestarea existenţei, la toate
nivelurile, asemeni unui Întreg iar între câmpurile de acţiune există relaţii
de interdependenţă. Pentru Rudhyar, astrologia este un limbaj complex care
cunoaşte, în forma sa completă, structura şi ritmul Întregului funcţionând la
unison, astfel că a prezentat astrologia într-un mod sofisticat care se
integrează perfect cele mai cunoscute teorii ale ştiinţei post-moderne, ale
filosofiei şi ale psihologiei.
Astrologia,
atunci când privim atent la ceea ce este ea capabilă să transmită şi să dea
sens, apare ca un limbaj simbolic în care Macrocosmosul (sistemul solar, să
spunem) este legat de dezvoltarea structurală a Microcosmosului (a individului
sau umanităţii luate ca Întreg). Astrologia este aplicarea practică a abordării
filosofice holistice a existenţei. Conform acestei filozofii, fiecare ansamblu
existenţial este conţinut într-un întreg mai mare, care la rândul său, este un
întreg mai mic conţinută într-un întreg şi mai mare. Un sistem existenţial
organizat pe activităţi este prin urmare, atât container de întreguri mai mici
cât şi unul dintre conţinuturile unui sistem mai mare. - Dane Rudhyar,
Practica
astrologiei
Personalitatea,
în sensul cel mai larg, este un tot organic în care natura fiziologică şi
psiho-mentală a omului sunt integrate progresiv. Prin urmare, aceasta
reprezintă totalitatea fiinţei umane ca un microcosmos, omul ca un întreg
sistem de operare pe fundalul sistemului solar şi în relaţie constantă cu
zodiacul sau cosmosul. Astrologia este arta de a interpreta viaţa şi ne
oferă o tehnică proprie pentru elaborarea şi realizarea ecuaţiei personalităţii. Scopul
astrologiei este acela de a releva alchimia acesteia şi vine să transforme
haosul în cosmos; natura umană în personalitate şi creativitate individuală. – Dane Rudhyar,
Astrologia
Personalităţii
Rudhyar a subliniat responsabilitatea astrologului
consilier, introducând pentru acesta termenul de astroterapeut , cel care culege
informaţiile despre individ şi pe care apoi, le prezintă solicitantului ca o psihosinteză
a ceea ce a observat şi care oferă îndrumări cu caracter psihologic; prin
urmare, astrologul este considerat şi psiholog. Astrologia relevă structuri şi conţinuturi psihologice de care trebuie
să ţinem seamă mai punct Rudhyar în Un studiu astrologic al complexelor
psihologice.
Tendinţa
permanentă a lui Rudhyar este de a gândi în spiritul psihosintezei. – avea să sublinieze Robert Assagioli, în 1972, în eseul Fondatorul psihosintezei.
În 1960, el a primit de la Rudhyar proiectul acestuia prin care să dea nou
impuls astrologiei în cadrul mişcării umaniste care se resimţea în cercetarea din
domeniul psihologiei; este vorba despre o mişcarea care a apărut ca o "a
treia Forţă", la mijlocul anilor `50 şi care era diferită de modelul
mecanicist de până atunci.
Noul model a apărut ca răspuns la pesimismul sumbru,
inerent din perspectiva psihanalizei freudiene,
şi la concepţia mecanicistă privind potenţialul uman pe care îl implica behaviorismul. Umaniştii
percep individul ca pe un organism Întreg, format din unităţi autonome şi
funcţii care ar putea fi diferenţiate de la un individ la altul şi integrate
într-un ansamblu funcţional mai mare decât ca o sumă a părţilor sale şi prinse
într-o luptă interminabilă între instincte şi influenţa inhibitoare a
societăţii (psihanaliza) sau să fragmenteze persoana într-o multitudine de
comportamente condiţionate cum propunea behaviorismul, sublinia Glenn Perry
în eseul Naşterea de Psihologiei.
Exhaustivitatea extraordinară a psihologiei umaniste, precum
şi accentul pus pe holism şi pe subiectivitate, distinge psihologia umanistă de
psihologia creierului stricto-senso. Psihologia umanistă completează
astrologia umanistă prin faptul că scoate în evidenţă potenţialul creativ al nativului
prin permanentă auto-actualizare, o distinge faţă de auto-determinism şi de
dezvoltarea determinismelor inerente date de rădăcinile sale şi de mentalitatea
tradiţională. Printre psihologii care au condus acveastă mişcare de eleiberare
de convenienţe s-au numărat Abraham Maslow, Carl Rogers şi Rollo Mayo, în timp
ce astrologi dintre cei mai cunoscuţi au păşit pe urmele Rudhyar - Ziporah
Dobyns, Stephen Arroyo, Liz Greene şi Richard Idemon.
Aceste mişcări din sânul psihologiei şi astrologiei au
fost însoţite de răzvrătirea noi generaţii care dorea eliberare culturală şi
socială, eliberarea de constrâgeri şi de convenienţe, din anii 60 - 70, şi pe
care politicienii din opoziţie s-au
grăbit să o numească drept o replică radicală la "conservatorismul
dominant"; noile abordări se
regăsesc în experimentele din artă, din muzică şi cinema, însoţite bineînţeles,
de o incurabilă indulgenţă faţă de sexul liber şi de consumul de droguri ca simbol
al libertăţii. Ca o replică la ordinea socială prestabilită, noua generaţie
a început să se îndrepte şi chiar să adopte şi noi teorii despre cultura şi
identitatea personală, concomitent cu răspândirea ideilor tradiţionale
non-occidentale - în special, cele cu privire la religie –descoperirea
Tibetului, a medicinei tradiţionale chineze şi tibetane, la organizare socială –
ideile socialiste şi comunismul şi la iluminare spirituală – tehnicile ascetice
din ashram-uri.
Ce am realizat, a
fost că ceea ce se întâmpla în paralel cu astrologia, se reflecta în multe
feluri în ceea ce se petrecea în societatea noastră, fapt care m-a condus, în
februarie-martie 1969, să iniţiez Comitetul Internaţional pentru Astrologia
Umanistă, se
confesa Rudhyar în eseul De la astrologia umană la astrologia
transpersonală.
În lumea occidentală, omul este din ce în ce mai înstrăinat
de el însuşi şi cultura sa. El nu mai este în contact cu rădăcinile sale ancestrale;
legătura cu tradiţiile sale, limitările şi restricţiile religioase precum şi cu
valorile culturale a fost tăiată ca şi cum ar fi fost vorba despre o eliminare
totală. Materialismul nu satisface
nevoile profunde ale omului, separarea lui de la natura si de univers, au făcut
să piardă contactul cu psihicul şi viaţa sa interioară. Nimeni nu poate scăpa de propriul suflet, fără să-şi mutileze viaţa şi,
de asemenea, fără să se condamne la boală în tărâmul fizic şi la o
productivitate stereotipă, perfidă, cu alura sa de intelectualitate –
remarca J. Rudin în Psihoterapie
şi religie.
Astăzi, majoritatea dintre noi caută o viziune cât mai
unificată şi mai cuprinzătoare asupra vieţii , alta decât cea care se regăseşte
în programele şcolare sau în disciplinele de specialitate predate în colegii şi
universităţi. Mitul aduce acea forţă revitalizantă, dar cultura occidentală
se pare că nu mai are nici o mitologie viabilă care să fie susţinută de mit. Astrologie
în sine evoluează pe un cadru mitologic, care este unul dintre motivele
principale ale popularităţii sale nu doar în ultimii ani. Se pare că ea
reuşeşte să refacă legătura cu acele rădăcini anmemoriale amputate, şi prin
limbaul său să oferte, simbolic, calitate
de a fi cum spune Rudhyar. Astfel, astrologia poate fi folosită ca un
mod de reunificare a omului, la nivelul cel mai intim, cu Sinele, cu natura şi
cu procesul evolutiv al universului. Aplicarea analizei intelectuale pure
la înţelegerea experienţei lumii interioare nu a fost în măsură să demonstreze
sau să infirme ceva din întrebările existenţiale, fie ele de natură filozofică
sau religioasă, şi care să formeaze baza
structurii pshilogice a cuiva.
Limbajul simbolic al astrologiei este mai aproape de
calitatea experienţei umane decât limbajul uzual al psihologilor, care este mai mult un set de
atitudini faţă de persoana pe care o are în faţa sa decât o teorie precisă şi
utilă a personalităţii şi dezvotării individului, în timp ce astrologia corelează
obiectiv evenimentele previzibile pentru structura şi dinamica a psihicului şi,
în, acelaşi timp, indică direcţiile de up-gradare personală. O reevaluare
de bază a sensului şi scopului astrologiei este inevitabilă, tot aşa cum s-a
simţit nevoia să se pună un accent nou pe individualitate.
Următorul pas, în această dezvoltare, ar fi psihologia
transpersonală şi astrologia transpersonală, un model care să încorporeze şi
noţiunile spirituale şi care să constituie a patra Forţă în psihologie, lăsând
în urma psihanaliza, behaviorismul şi psihologia umanistă şi concentrându-ne pe
dimensiunea transformării care se relevă în tema natală a unui nativ. Întrucât abordarea
umanistă implică relaţiile pe orizontală şi se concentrează asupra factorilor
de convergenţă, este demonstrat temă natală este o formulă de integrare a personalităţii
individuale şi împlinire, abordarea transpersonală implică relaţii pe verticală
şi se concentrează asupra procesului dinamic de transformare în mişcarea sa
viitoare (tranzite,progresii, arce solare, revoluţii solare). - va urma -
Glenn Perry, Giorgia Statis, Kelly Hunter, Brian Clark, Rick Levine si Steven Forest - ISAR 2003
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu