În loc de concluzie - 4 -
Concluzionând trecerea
în revistă a celor spuse în materialele anterioare (1,2,3) este clar că asistăm
la o evoluţie spirituală din care astrologia nu poate lipsi.
Anii 60 au făcut ca astrologia să cunoască un riviriment
deosebit în societatea occidentală şi să câştige popularitate nu doar în rândul
tinerilor ci şi în a intelectualilor, deopotrivă. Renaşterea culturală a acestei
ştiinţe fost iniţiată de mişcarea umanistă care s-a făcut simţită nu doar
printre astrologi ci şi printre psihologi, concentrându-se pe individ, pe potenţialul
său creativ şi pe realizarea prin eforturi proprii ceea ce dă unicitate şi
individualitate omului.
Răspunzând nevoilor cele mai urgente de creştere
economică, dar şi unor scopuri, căutarea fiinţei umane în noul tip de
astrologie reprezintă un instrument unic pentru o abordare holistică a vieţii
şi se bazează pe o unire atotcuprinzătoare, pe filozofia fiziologistă care
reanimă universul şi reconectează fiinţa umană cu mediul său natural şi cosmic
şi care, în paralel, cu redescoperirea sa în Renaşterea timpurie, a revigorat mişcarea
umanistă a acestei epoci şi i-a subliniat scopul spiritual pentru
omenire. La acea vreme, deşi astrologia avea rădăcinile în cultură
creştină a fost totuşi capabilă să pătrundă toate aspectele vieţii sociale şi
religioase, bazată pe convingerea tot mai mare că ea a fost din totdeauna parte
din ordinea cosmică.
Cum spunea Rudhyar
în Astrologia
Personalităţii, pentru a
clarifica unele chestiuni ce reprezintă sursa constantă de confuzie, este
necesar să admitem că termenul de psihologie este folosit pentru a semnifica
diverse ramuri şi tipuri de cunoaştere. Astfel, psihologia a fost şi este
abordată din trei perspective fundamentale: psihologia spirituală, ramură a filosofiei şi a religiei care studiază toate
valorile umane, introspectiv şi intuitiv, folosind termenii de cfredinţă,
intuiţie, percepţii transcedentale şi care este specifică Orientului; psihologia
fiziologică care ia în considerare
toate procedeele specifice a ceea ce noi acceptăm ca noţiunde de psihologie –
senţie, durere, atenţie, sentimente, gânduri, şi se subsumează fiziologiei
propriu-zise şi inclusă în medicină, ca parte de îngrijire a corpului; psihologia
analitică ce are în vedere lucru
imediat cu faptele reale ale vieţii mentale - conţinuturile psihice. Ea se
deosebeşte de psihologia fiziologică prin faptul că are un scop şi o finalitate
practică, nu analizează doar de dragul simplei investigaţii, ci încearcă să
refacă Întregul şi va începe întotdeauna cu psihicul. Ultima ilustrează cum nu
se poate mai bine conceptul de astrologie umanistă.
Jung spune clar în studiul său Omul modern în căutarea
sufletului că distincţia între
minte şi trup este o dihotomie artificială, care se baza pe înţelegerea
intelectuală nicidecum pe natura lucrurilor.
Revenind la astrologie,trebuie să recunoaştem că în
zilele noastre, ea şi-a întins rădăcinile şi în cultura tehnologică dovedind prin
aceasta încă o dată, adaptabilitatea sa, adoptând căi noi de abordare a devenit
o tehnică unică în forma psihosintezei, cu scopul înţelegerii personalităţi
umane şi potenţialului de creştere şi de împlinire a acesteia.
Bazată pe filozofia holistică a Întregului, care
ilustrează interacţiunea dintre univers şi tot ceea ce este conţinut în acesta,
recunoaştem cu uşurinţă principiile de bază ale filozofiei hermetice şi ale
neo-platonismului care a fost numit de către Ficino o "filozofie
perenă". Aceasta filozofie exaltată a fost completată de umanism,
care, centrat pe procesul de reevaluare a omului, reprezintă un indicator al
aceluiaşi proces de muncă din astrologia umanistă şi psihologie - procesul de
individuaţie şi auto-actualizare - şi a făcut un pas înainte faţă de autotransformare
care era idealul platonic.
Ştiinţele oculte ale acelor vremuri sunt înlocuite astăzi
de modelele din fizica cuantică şi ale altor ştiinţe non-lineare, dinamice în complexitatea
lor. În acelaşi sens cu inventarea tiparului, care a fost esenţială pentru
răspândirea cunoştinţelor în epoca renascentistă, computerul reprezintă
comunicarea prin excelenţă, care leagă întreg mapamondul şi a devenit, un
instrument extrem de util pentru astrologi cel puţin din trei motive: 1. calculele
precise şi rapide – dacă acum zece, cincisprezece ani îmi lua câte o zi, două să
realizez o temă astrală, astăzi o fac cu ajutorul calculatorului în doar câteva
minute; 2. - imensa capacitate de stocare şi 3. inepuizabila sursă de informaţie
şi de bază de date. Prin compararea timpurile moderne cu Renaşterea
timpurie, vedeam, cu uşurinţă, cum operează aceeaşi tendinţă care a condus în
timpul Renaşterii la redescoperirea, reaşezarea şi recunoaşterea astrologiei şi
a rolului său în societate şi cultură.
Cu schimbarea de paradigmă de care aminteam, ne
confruntăm cu necesitatea unui nou drum pentru căutarea adevărului şi
înţelegerii. Ştiinţa, ca întreg, trebuie să răspundă acestei schimbări şi
să recunoască valoarea astrologiei în context. Faptul că astrologia ne
oferă formule unice şi combinaţii generale de calităţi, arhetipale, îi acordă
locul său ca instrument psihologic ideal în măsură să se ocupe de dezvoltarea
şi evoluţia psiho-fizică a oamului, o adevărată ştiinţă a vieţii. Unitatea
de sănătate şi integrare individuală sunt punctul de plecare pentru sănătatea
şi viabilitatea societăţii actuale.
Astrologie a reprezentat
întotdeauna pentru fiinţa umană căutarea primordială a unei ordini cosmice măsurabile
pentru înţelegerea existenţei lor şi această căutare nu va fi niciodată
încheiată. Viitorul astrologiei depinde de capacitatea sa de a echilibru
şi de adaptare, de completarea gândirii tehnologice cu cea ştiinţifică prin căutarea
holistică a unui model universal de ordine, dezvăluind astfel o mai profundă şi
mai cuprinzătoare înţelegere a ritmului existenţial într-o lume aflată în
continuă expansiune a experienţei umane - Dane Rudhyar.
Bibliografie
în limba română:
Steven Arroyo – Astrologie, psihologia şi cele patru elemente,
ed.Deceneu 2008
C.G.Jung – Arhetipurile şi inconştientul colectiv, vol 1, Ed.Trei 2003
Fritz Riemann – Astrologie şi psihoterapie, ed.Trei 2008
Dane Rudhyar – Astrologia personalităţii, ed.Herald 2002
Bibliografie
în limba engleză:
Steven Arroyo – Astrology, Psychology & The Four Elements, CRCS,
1991
Steven Arroyo – Practing the cosmic science, CRCS 1987 reedit 1999
Liz Green – The horoscope in manifestation, CPA London 2004
Dane Rudhyar – An Astrological Study of Psychological Complexes,
Shambhala, Berkeley 1976
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu