Judecând după cât de mult a influenţat evoluţia lumii
gândirea psihologică a ultimilor 100 de ani, astrologia ar fi trebuit să
crească şi să fie acceptată ca domeniu public a existeţei, asemeni psihologiei.
Am ales acest subiect pentru a vedea că astrologia
modernă, care este încorporată în modelele psihologice, a renăscut în epoca
noastră asemănător redescoperii clasicismului elen în perioada Renaşterii
timpurii şi că, odată cu reformularea unor concepte astrologice concomitent cu
cele ale psihologiei umaniste a avut loc şi un proces a cărui semnificaţie
referitoare la istoria şi continuitatea astrologiei este enorm, deşi impactul
său asupra generaţiilor este greu de observat sau de imaginat în zilele
noastre.
Ştiinţa modernă este marcată de o schimbare de paradigmă
şi anume că ne aflăm nu doar în pragul unei noi ere, dar suntem şi martorii reafirmării
unor principii filozofice care aruncă o nouă lumină asupra gândirii
antichităţii în plin ev al ştiinţei, în care omul a ajuns să cucerească
cosmosul, spaţiu după spaţiu, şi în care studiul psihologiei este predominant
ca o consecinţă determinismului cauzal, a principiului care stă la baza viziunii
mecaniciste asupra lumii şi care a golit fiinţa de scop şi sens, rupând mintea,
raţiunea, de trup. Iată ce a încurajat dezvoltarea studiului psihologiei.
Voi încerca să acopăr sensul
cuvântului psihologie şi a abordărilor sale de către diferitele şcoli precum şi
importanţa muncii lui Carl Gustav Jung în domeniu, cel care a promovat integrarea
psihologiei în astrologie şi invers. În plus, am de gând să mă concentrez
asupra mişcării umaniste în psihologia şi astrologia modernă şi să aduc,
astfel, un omagiu celui care a deschis drum acestui tip de astrologie, umanistă
şi transpersonală - Dane Rudhyar.
În acest scop am luat la rând, cărţi de astrologie şi de
psihologie plus mai multe dicţionare, cărţi dar şi cele online şi site-uri care
oferă informaţii cu privire la subiectele de psihologie şi astrologie, precum
şi implicarea CG Jung şi contribuţia lui Dane Rudhyar din care voi cita pe
parcursul acestui material, în scopul susţinerii afirmaţiilor mele.
Conform American Heritage Dictionary, ediţia a patra, definiţia psihologiei este:
1.- ştiinţa
care se ocupă cu procesele mentale şi de comportament; 2. - caracteristicile emoţionale şi
comportamentale ale unui individ, grup sau activitate; 3. - acţiune tactică subtilă sau
argumentul folosit pentru a manipula sau a influenţa o altă persoană şi 4. - ramura metafizică a filosofiei care
studiază sufletul şi mintea precum şi relaţia dintre viaţă şi minte raportată
la funcţiile somatice (ale corpului, ale organismului).
Merriam Webster Online Dictionary: 1. - ştiinţă a minţii şi a
comportamentului; 2.a. - caracteristicile mentale sau comportamentale ale unui
individ sau grup; 2.b - studiul
spiritului şi a comportamentului în legătură cu un anumit domeniu de cunoştinţe
sau de activitate şi 3. - un
tratat despre psihologie.
Hyperdictionary online: - ştiinţa vieţii
mentale.
Potrivit MSN Encarta: - psihologia este studiul ştiinţific al comportamentului şi a minţii. Această definiţie conţine trei
elemente. Primul este acela că
psihologia este un demers ştiinţific pentru a obţine informaţii prin obiectivare şi metode sistematice de
observare şi experimentare. Al
doilea – că studiul psihologic, se referă la orice acţiune sau reacţie
umană care poate fi măsurată sau observată cum ar fi clipitul din ochi,
creşterea frecvenţei cardiace sau actele de indisciplină care, de multe ori,
izbucnesc într-un mod violent. În
al treilea rând – studiul minţii, care se referă atât la procese mentale
conştiente cât şi la cele inconştiente. Aceste
stări nu pot fi văzute de fapt, doar deduse din comportamentul observabil.
Apoi, tot MSN Encarta explică etimologia noţiunii de psihologie:
- termenul provine din două cuvinte
greceşti: psiho – suflet şi logos- cuvânt, studiu.
Rădăcina acestor cuvinte a fuzionat undeva în secolul al 16-lea, la momentul în care sufletul, spiritul sau
mintea au fost văzute ca entităţi distincte faţă de corp.
Inteligent enciclopedia: - este practica de a studia, a preda sau a
aplica un model de gândire în comportamentul nostru şi în mare parte se
vorbeşte despre psihologie umană, deşi comportamentul animalelor este, de
asemenea studiat, fie ca un subiect de sine stătător (cogniţie), sau mai mult
controversat, ca o modalitate de a obţine o perspectivă asupra psihologiei
umane prin comparaţie (psihologie comparativă). Psihologia este atât ştiinţific o
realitate ştiinţifică cât şi una non-ştiinţifică. Curentele sau diversele şcoli de
psihologie se bazează, în mare parte, pe pozitivism, prin intermediul unor
studii cantitative şi metode ştiinţifice de testare în scopul de a infirma
ipoteze, dar de cele mai multe ori într-un context experimental. Psihologia tinde
să fie eclectică, bazându-se pe cunoştinţele ştiinţifice din alte domenii
pentru a ajuta la explicarea şi înţelegerea comportamentului uman. Cu toate acestea, nu toate metodele de
cercetare psihologică sunt ştiinţifice, iar unele pot implica tehnici calitative
sau interpretative împrumutate din ştiinţele umaniste.
Din păcate nici Howard Leslie Cornell, nici James Wilson
şi nici Diane L. Kramer nu oferă o definiţie a ceea ce este psihologia din
perspectivă astrologică, nici măcar la Liz Green sau Steven Arroyo nu am găsit
ceva convenabil, toţi se referă stricto – senso la problematica maladivă care
intră sub incidenţa psihologiei.
Din citatele de mai sus putem presupune că psihologia
cuprinde ceea ce este considerat a fi metodă ştiinţifică de investigare şi de
observare, precum şi alte abordări, în scopul de a explora relaţia dintre
minte, trup şi suflet. Încă din Antichitate psihologia a fost implicată în
filozofie şi a fost, de asemenea, un apendice a acesteia; în sens religios a
fost folosită în mare parte, pentru ceea ce se numeşte studiul a sufletului. Astfel, că astrologia, dacă stăm să ne gândim
bine, a fost din multe puncte de vedere, prima formă de psihologie. De
ce? Pentru că ea, de la bun început, s-a preocupat de om ca individualitate şi de
temperamentul său.
"Aristotel a scris prima carte despre psihologia ca
un subiect separat de restul de filosofie, care a fost numit Para Psyche sau De Anima, în latină, şi menţionează primele idei care sunt la bază
psihologiei de astăzi, cum ar fi legile de asociere "(Dr. George C. Boeree, Istoria
Psihologiei).
Astrologia a fost discreditată, în mare măsură, ca urmare
a revoluţiei ştiinţifice, deoarece nu şi-a găsit locul în cadrul gândirii
mecaniciste care a constituit viziunea asupra acestei lumi. Aşa că psihologia a
venit să înlocuiască astrologia - o disciplină empirică, cu o disciplină
ştiinţifică care să investigheze comportamentul uman. Deşi psihologia a încercat să-şi obţină independenţa faţă de filozofie încă de
la începutul erei ştiinţifice, acest lucru nu a fost posibil decât la sfârşitul
secolului al 19-lea când a reuşit să se desprindă de filosofie, în interesul
propriei dezvoltări prin înfiinţare primului laborator de cercetare în domeniul
psihologiei (1879), la iniţiativa şi sub îndrumarea lui Wilhelm Wundt. Scopul
laboratorului era de a efectua experimente prin observarea comportamentului
uman, concentrându-se, în special, pe probleme generale şi de bază ale stării
mentale ale omului. Noua psihologie se adapta, astfel, paradigmei mecaniciste
şi la metodele ştiinţelor fizice, în timp ce avea convingerea că ţine legătura între
cauzalitate şi principiile fizice care explicau fenomenele mentale, separându-le
de filosofie şi teologie.
În general însă, psihologia modernă a rămas fidelă opiniei
raţionaliste dominante şi anume că fiinţele umane sunt, de fapt, animale, că natura
şi caracterul lor sunt aleatoare şi acestea îşi au originea în afara fiinţei
(forţe externe), cum ar fi nivelul de trai sau condiţiile sociale. Ca atare,
omul este o victimă de circumstanţă, un punct de vedere care îmbină ipoteze deterministe
bazate pe raţionamente mecaniciste.
-
va urma -
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu