Motto:

Multa ştiinţă îl apropie pe Om de Dumnezeu; puţina ştiinţă îl îndepărtează şi de ştiinţă şi de Dumnezeu. Iar Omul atâta preţuieşte câtă apropiere de Dumnezeu şi-a câştigat în sine... (Nicolae Steinhart)

sâmbătă, 16 iunie 2012

Arhetipul lui Jupiter (Săgetător): - zeul, preotul, regele, conducătorul prin excelenţă - jupiterian - 5

Jupiter sau Zeul Tunetelor - arma sa preferată era mănunchiul de trăznete pe care i-o făurise fiul său,  este imaginea de tată al zeilor cu care ne-am obişnuit, agitator, iluminat, strateg, sfătuitor şi uneori încununat chiar cu numele de Zeu al Cerului.  Zeus este transformarea mai vechiului Dyaus dar şi numele de Jupiter, care se traduc prin părinte al luminii . Născut din vechea generaţie de zei, îi învinge prin forţă, cu propriile lor arme, bazându-se pe dorinţa de răzbunare a celor oprimaţi. Cum? Aruncă în luptă progeniturile uraniene care nu s-au ridicat la nivelul aşteptărilor părintelui lor şi erau încarcerate în temniţa subterană, lugubrul Tartar. Zeus transcede prin Timp şi influenţează soarta lumii  deoarece moşteneşte de la predecesorii săi funcţia sapienţială - procesul de Creaţie, şi astfel devine şef al panteonului elin clasic, fondând o societate în care el era regele. La fel, babilonianul  Marduk şi-a dovedit superioritatea asupra celorlalţi zei prin capacitatea de a face sa dispară şi să reapară o stea, devenind astfel protectorul celorlalţi zei şi, în această calitate, o suprimă pe înfricoşătoarea Tiamat şi obligă Haosul să se retragă şi să nu-şi mai reclame omnipotenţa asupra Universului.  În schimb, a construit Babilonul ceresc care, desigur, era o reflexie a societăţii umane din acea vreme.
Din punct de vedere istoric, arhetipul jupiterian depăşeşte momentul nativităţii şi extinde imaginea societăţii dincolo de relaţia de sânge a casei conducătoare, la nivelul statului bazat pe o anumită ideologie, cea comună tuturor nu doar unei familii, ceea ce reprezintă urmatorul pas în dezvoltarea conştiinţei umane când raţiunea minţii jupiteriene devine posibilă. Această etapă corespunde momentului apariţiei religiei şi a funcţiei sale de bază, ritualul - nu doar ca o manipulare personală  a forţelor htonice şi elementare ale lui Saturn şi Uranus, ci o expresie a gândirii şi reprezentării comune care descrie ordinea universală superioară, de tip jupiterian.
Gândirea mitologică s-a manifestat prin imaginea unui rege-preot care interacţiona cu forţele elementare şi care prin simpla apelare său invocare era capabil să aducă ploaia atât de necesară unei recolte bune. Imaginea naturii dezlănţuite a impresionat şi a alimentat imaginaţia oamenilor astfel încât a devenit simbolul celei mai mari puteri. Numai o fiinţă divină, de talia puternicilor zei, putea să gestioneze o asemenea putere. Cel mai bun lucru pe care îl putea face oamenirea, în acel moment, a fost să îl aleagă ca protector pentru a asigura legătura cu Cosmosul.
Mintea deschisă a Preotului, atât cât îi permitea nivelul inteligenţei şi educaţia acelor vremi, săgeta Cerul interogativ în tentativa Cunoaşterii care, la rândul său, părea să îl direcţioneze în cunoaşterea forţelor creatoare. Astfel că atâta timp cât Cerul era capabil să influenţeze condiţiile naturale prin puterea sa, trebuia să exercite şi o putere care să acţioneze şi de sus în jos şi să detemine soarta oamenilor. Deci să nu ne mirăm că imaginea Zeului Fulgerelor a fuzionat, la un moment dat, cu imaginea Zeului Cerului doar Lumina venea din Cer. Similar, în calitate de rege al pământenilor acţiona numai ca un traducător şi de aceea, de pe Pământ, imaginea sa va fi cea a unui Zeu prin care voinţa Cerului devine potentă. Iată măcar un motiv, pentru care locaţia terestră a Zeului sunt locurile înalte şi stâncoase. Am asociat întotdeauna arhetipul jupiterian cu sclipirile de inteligenţă menite să lărgească gama de percepţii mentale şi să ajute ordinea existentă despre care vorbeam. 
În calitate de rege al zeilor,  coordonează diferitele dimensiuni ale lumii – materială, spirituală, temporală şi atemporală, acvatică, subterană sau ignifugă şi este cel care aduce noroc, fericire, bogăţii şi faimă conform statutului său. Cu toate acestea, el nu este un zeu primordial, astfel că legile şi acţiunile lui sunt perisabile astfel că starea sa, din timp în timp, trebuie retuşată, cosmetizată. Aşa că arhetipul următor descrie tocmai această etapă periodică de transformare. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu