Motto:

Multa ştiinţă îl apropie pe Om de Dumnezeu; puţina ştiinţă îl îndepărtează şi de ştiinţă şi de Dumnezeu. Iar Omul atâta preţuieşte câtă apropiere de Dumnezeu şi-a câştigat în sine... (Nicolae Steinhart)

luni, 11 iunie 2012

Arhetipul lui Neptun (Peşti): abis, haos – caracterul neptunian - 2

Miturile arhetipale din spatele astrologiei - 2 -
Procesiunea de imagini mitologice ce urmează a fi descrise ca şi concepte planete sunt afişate în ordine inversă pentru mişcarea anuală a Soarelui prin semne ale zodiacului, de la Peşti la Berbec. Noţiunea de Haos, de forţe primordiale precum şi denumirea vechilor zei ale căror funcţii au fost transferate succesorilor, corespunde semnelor Peşti, Vărsător şi Capricorn. Cel mai tânăr dintre zei ar trebui să fie Martorul la diferitelor sale personificări.
După cum se ştie, mişcarea inversă a semnelor zodiacului coincide cu mişcarea de precesie şi se referă la Marele ciclu de evoluţie. Conform tradiţiei egiptene, transformarea lumii şi a omului începe în Peşti, simbolizând diviziunea primară şi de la începuturile dezvoltării vieţii pe pământ. Peştele rămâne în apele primordiale, oferind legătura cu sursa originală, din ape desprinzându-se diferitele ramuri de evoluţie care vor ajunge pe calea transformărilor la realizarea, în cele din urmă, a înţelepciunii cosmice a Berbecului, acel agnus sacrificant. Zeii mitologiei mundane afişează anumite funcţii caracteristice la care apoi s-a renunţat, sau au fost uitate, în favoarea altora noi, astfel că putem identifica ordinea inversă a zodiilor ca echivalente cu stadiile de evoluţie a conştiinţei umane care, la rândul său, reflectă modificarea socială şi politică, de mentalitate şi gândire a evurilor istorice.
Arhetipul lui Neptun (Peşti): abis, haos – caracterul neptunian
Cum s-a format lumea şi care este sursa energiei acesteia? Mitologiile popoarelor dar şi Biblia, consideră Haosul ca leagănul primordial al Universului. Haosul reprezintă starea materiei existente, dincolo de orice imaginaţie convenţională, care ascunde o ameninţare permanentă la însăşi existenţa lumii aşa cum o ştim, şi astfel insondabil. 
Dar fiecare persoană are propria sa reprezentare vis-a-vis de starea iniţială a Universului. Această reprezentare există încă din antichitate: el este descris, tradiţional ca un abis întunecat umplut cu apă. Este nedeterminat, dens, şi nu are nici o formă. Caracteristica sa substanţială este lipsa de spaţiu, iar acest lucru coincide cu reprezentarea modernă a Universului, expansiunea acestuia dintr-o stea superdensă, supercondensată. Cuvântul haos s-ar traduce prin hău, un gol căscat; termenul indian shunyata  are acelaşi înţeles: goliciunea, nimicnicia care dă naştere tuturor fiinţelor. În mitologia Chinei antice, haosul primar este apos, un întuneric complet care aminteşte de conţinutul unui ou şi care a fost numit Huntun , o concepţie care a fost transformată mai târziu, în zeul care posedă caracteristicile indivizibilităţii primare.
Deci, lumea s-a născut din Haos iar Viaţa din apele primordiale. Percepţia umană nu separă aceste reprezentări. Înţelesul celor două noţiuni, lume şi viaţă, ca fundamen este de neînţeles. Miturile asociate introduc imaginea Marei Mamei, lumea descrisă de aceasta este cea pe care o trăiau în realitate promotorii mitului.  În conformitate cu principiul: "ca la început şi la sfârşitul anului", imaginea de sine se alătură noţiunilor primare de naştere şi de moarte. Tot ceea ce a apărut din haosul primar va reveni la ea, aşa că oceanul este asociat nu numai cu furtunile şi cutremurele criminale ci şi cu schimbarea ritmurilor cosmice, deci cu ameninţarea la adresa existenţei însăşi. Accadiana Tiamat – Marea Mamă, (sensul lui Tiamat este ce mare) se manifestă asemeni unei hidre cu şapte capete, care a fost învinsă de urmaşul ei Marduk şi care a creat lumea din bucăţile trupului ei. În acest haos, funcţia pasivă poate fi considerată ca aparţinând creaţiei materiale.
Comparativ cu Haosul vag, Cosmosul definit reprezintă o abatere de la întregirea primară nediferenţiată; zeii Apelor reacţionează la acest ordin dat ca să-i blocheze. Rolul distructiv al zeilor mărilor şi oceanelor îi transformă în rebeli, iar forţa care cere îngenunchearea lor, în timpul perioadelor de formare, aduce o figură nouă în panteonul divin - Marelui Zeu sau Zeul Suprem. Astfel, semitul Yammu (mare), luptă împotriva lui Balu, liderul panteonului de până atunci, care doreşte să stăpânească Totul aşa cum o făcuse la Început. Este celebră, în acest sens, detronarea lui Ouranus de către noua generaţie de Titani sub conducerea lui Cronos/Saturn, când Neptun încă nu se născuse. Reduşi a rang inferior, fără puterea Începutului, pe măsură ce Universul se expanda, zeii mărilor ocupă o poziţie periferică (greacul Oceanus , egipteanul Nun ), reducţie coreleată cu ideea de mizerie, de slăbiciune, de victimizare, reprezentarea fiind asigurată de cel mai tânăr membru al familiei ( Neptun al cărei nume înseamnă nepot, era nepotul lui Ouranus şi fiul lui Cronos/Saturn ). Exemplul caracteristic acestui moment este mitul indo-european despre Trita (al treilea frate, legătura cu grec Triton ), care a fost aruncat în temniţa străfundurilor marine de către fraţii săi mai mari. De aici asociera cu densitatea primordială, lipsa de spaţiu si cu apele primare, când sursa universală de fertilitate este încă ascunsă. Aceasta relevă sensul sacrificiului primordial: Peştii participă la declinul existenţal prin manifestarea şi ordonarea Cosmosului, astfel încât să rămână permanet legaţi cu ceva de dincolo de Fiinţă, cu atotputernicia secretă a Haosului, pentru a găsi în străfundurile existenţei lor legătura cu eternitatea. Acest mit poate fi asociat cu motivul biblic a lui Iosif, vândut de frații lui din...invidie.
Imaginile compozite ale abisului marin şi secretele ale, pântecul mamei de unde a apărut viaţa, forţele distructive ale haosului şi sacrificiul de sine care stabileşte legătura între viaţă şi eternitate, Totul se reflectă în arhetipul planetei Neptun, care stăpâneşte semnul Peştilor. În ceea ce priveşte mitologia, din punct de vedere istoric, reprezentarea haosului sau a potopului se corelează cu momentele care au provocat glaciaţiunea şi alte cataclisme naturale, care au împins omenirea din fostele teritorii şi a creat impulsul de a se dezvolta mecanismele defensive ale psihicului – crearea de proto-strategii menite să  îi ajute să supravieţuiască, apariţia germenilor ideii de Conducător.
Care a fost saltul la raţiune spirituală rămâne, în continuare, o mare enigmă. Nu se găseşte o etapă în toată istoria umanităţii,  acel moment de vis, cum spun mitologiile aborigenilor australieni, când mintea să fii fost adormită şi să vadă lumea exterioară prin ceaţa proceselor inconştientului. Să fie ceva foarte bine ascuns în profunzimile sufletului sau, dimpotrivă, a fost ceva spontan, iniţial şi care apoi s-a colmatat cu acumulări şi trăiri succesive care uşor, uşor au estompat saltul? Profunzimile sufletului continuă să rămână, repet, un mare mister şi se reflectă în caracterul neptunian pentru care aceste lucruri sunt vagi si relative. În termeni psihologici arhetipul lui Neptun reflectă faptul că nu există nici o diferenţiere între minte şi suflet, la fel ca viaţa însăşi.                                                              - va urma -

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu