Motto:

Multa ştiinţă îl apropie pe Om de Dumnezeu; puţina ştiinţă îl îndepărtează şi de ştiinţă şi de Dumnezeu. Iar Omul atâta preţuieşte câtă apropiere de Dumnezeu şi-a câştigat în sine... (Nicolae Steinhart)

luni, 4 iunie 2012

Epoca modernă - 2


Sigmund Freud (1856 - 1939) a recurs la o metodă de terapie cunoscută sub numele de psihanaliză, o terapie care a popularizat teoria conform căreia cele care controlează comportamentul nostru sunt mecanismele inconştientului, teorie care a răsturnat practic sistemul axiologic pe care se baza psihologia până în acel moment şi a revoluţionat, c să spun așa, gândirea occidentală modernă.
Accepţiunea şi înţelegerea pe care o dădea Freud conceptului de minte şi mental s-a bazat în mare parte pe modelul de interpretare introspectivă – trăirile interioare, mai ales, şi care se manifestau exterior atipic modelului social, axându-se astfel pe rezolvarea problemelor de stres mental şi de psihopatologie. Conceptul de inconştient individual ca depozitar de dorinţe - dorinţe inacceptabile, neconforme cu morala creştină şi socială, de regulă, şi amintiri neplăcute pe care le-a denumit traume, a fost piatra de temelie a psihanalizei; abordând subiecte cum ar fi sexualitatea şi represiunea acesteia, subiecte considerate tabu la vremea respectivă, a oferit o cale academică pentru discuţii deschise pe marginea acestora.   
Apariția mai întâi, apoi, aplicarea cu succes a unor teorii aşa zis ştiinţifice care condiționa modelul de comportament uman de reacția subiectivă și introspectivă în acelaşi timp, a făcut ca behaviorismul să câștige popularitate ca teorie psihologică și a devenit modelul dominant de tratament, o bună perioadă de timp, la începutul secolului al 20-lea. Metoda care s-a dovedit mai târziu ca fiind greşită, a făcut ca psihologia să evolueze în paralel cu aceste teorii despre psihopatolgie şi psihoterapie. Cu alte cuvinte, noua psihologie s-a fundamentat pe un teritoriu care nu a fost explorat anterior nici măcar de astrologie, adică pe aparenta normalitate care ascundea devieri în urma modificărilor de personalitate şi de comportament ale indivizilor.
Carl Gustav Jung (1875 – 1961), fost elev şi discipol a lui Freud, a fost expus de timpuriu, din prima copilărie, problemelor generate de practica religioasă rigidă a familiei. Impactul deschiderii sale spre filozofie şi teozofie, precum şi practicile credinţelor religioase, din est şi din vest, a jucat, se pare, un rol semnificativ în dezvoltarea teoriilor sale psihologice şi a practicii. Jung a avut rezerve cu privire la unele a idei ale lui Freud şi şi-a exprimat îngrijorarea cu privire la perspectiva limitată care o ofereau, din cauza incapacităţii lui Freud de a înţelege experienţa religioasă şi valabilitatea acesteia în ceea ce priveşte psihicul uman. În ciuda diferenţelor de opinii, Jung şi-a păstrat interesul pentru vise şi valoarea lor inerentă în descoperirea dinamicii inconştientului. Opinia sa despre inconştient este fundamental diferită de cea al lui Freud, fapt care a dus dealtfel, la ruptura dintre ei. Jung a înţeles că trebuie să pornească de la ideea de mentalitate, mai întâi, şi singura modalitate prin care o putea înţelege era să studieze lumea viselor, a artei, mitologia, religia şi filosofia şi să extindă conceptul de inconştient individual la cel de incoştient colectiv – este vorba despre acea  parte a inconştientului, comun pentru toate fiinţele umane spre deosebire de inconştientul individual care presupune că este unic pentru fiecare individ.
Prin munca şi studiile sale, Jung a fundamentat ramura psihologiei analitice, concept care se învârte în jurul procesului de dezvoltare interioară cu scopul de a obţine echilibrul psihic, a elaborat, ca tipologie de lucru, conceptele de extrovertire şi introvertire şi a definit funcţiile de bază ale psihicului – gândirea, senzaţia, sentimentul şi intuiţia. El nu a folosit astrologia doar ca instrument de lucru în practica sa, dar a petrecut ani buni, cercetând aspectele psihologice ale simbolismului alchimic. Faptul că a înţeles vastul potenţial astrologic, l-a ajutat să elaboreze şi să definească noţiunea de arhetipuri - principii universale care stau la baza şi la motivarea vieţii şi, implicit, a psihologiei, individuale şi colective.
Arhetipul este un element formal, gol în sine, care nu este nimic mai mult decât un facultas praeformandi, apriori o posibilitate de formă în care apare ideea. Nu este vorba despre însăşi ideile noastre, nici că sunt moştenite, ci doar de formele lor, care, în acest sens, sunt echivalentele exacte care sunt determinate de instincte. Arhetipurile nici nu pot să fie mai mult decât instincte şi ar fi indicat să fie prezente ca atare, până când sunt aduse la manifestare concretă. – C.G. Jung, Arhetipurile şi inconştientul colectiv. Cu alte cuvinte, arhetipurile sunt prototipuri înnăscute pe care se va construi ulterior viaţă psihică a individului.
            Există patru forme primare ale arhetipurilor aşa cum le-a sistematizat Jung: sinele, umbra - fiecare parte din noi are în sine un omolog reprimat şi opus reprezentat de umbră, anima - o doamnă tânără care reprezintă înţelepciunea intuitivă ( partea feminină din fiecare bărbat) şi animus - un bărbat chipeş tânăr care reprezinta energie activă, asertivă.( partea masculină din fiecare femeie)
            Astrologia foloseşte arhetipurile ca limbaj pentru a înţelege unitatea psihologică de bază a fiinţei umane. Întreaga lume a astrologiei poate fi interpretată ca o adunare, semnificativ ordonată de simboluri, în mod necesar, care se bazează pe fundamentul arhetipal al inconştientului colectiv al omenirii din care este compus şi, astfel, ele pot fi redescoperite în psihicul tuturor după ce şi-au asumat forme determinate.
Astrologia are asigurată recunoaşterea psihologiei, fără restricţii suplimentare, deoarece astrologia reprezintă însumarea tuturor cunoştinţelor psihologice din antichitate. - Comentariul lui C.G.Jung la Secretul Florii de Aur. Drept pentru care psihologia analitică abundă în simboluri mitologice – Cuplu divin, Copilul divin, Eroul, Supereroul, Mama Bună, Mama Rea, Bătrânul cel Înţelept, Trişorul ş.a.
Jung a arătat cel mai bine, că principala motivare a psihicului individual precum şi a modelelor psihologice din diverse culturi sunt manifestare a factorilor arhetipali din psihicul uman. Acestea sunt inerente în stratul psihologic  pe care el îl numeşte inconştient colectiv, tipare psihologice pentru modelarea materiei şi a minţii. La Platon, arhetipul este atât subiectiv cât şi obiectiv şi este evident în ideile înnăscute ale conştiinţei precum şi în procesele fundamentale ale naturii.
Distincţia între minte şi corp este o dihotomie artificială, o discriminare care este de necontestat şi se bazează mult mai mult pe o înţelegere intelectuală decât pe natura reală a lucrurilor. De fapt, atât de intim este amestecul de trăsături psihice şi corporale, încât nu numai că putem trage concluzii în ceea ce priveşte constituirea psihicului din chiar momentul formării organismului, dar putem deduce particularităţile psihice şi corporale şi caracteristicile lor corespunzătoare. "(C.G.Jung - Omul modern în căutarea propriului suflet)
           Este o caracteristică occidentala ca, în scopul cunoaşterii, latura fizică să fie despărţită de latura spirituală  a vieţii, dar aceste contrarii se află împreună în psihicul nostru, şi psihologia trebuie să recunoască acest fapt. Psihic înseamnă atât fizic cât şi mental ". (CG Jung, Secretul Florii de Aur) Acesta este, de fapt, natura duală a arhetipului care a permis să se ridice o punte de legătură între tema astrologică a unui nativ care reprezintă viaţa sa interioară şi evenimentele exterioare care reflectă aceste caractere. Jung a recunoscut că abilitatea unică şi de neegalat a astrologiei stă în relevarea relaţiei dintre mişcarea planetelor şi experienţa umană şi, de asemenea,că este o modalitate corectă de a determina momentele de criză din existenţa unui om.  Această idee a contribuit enorm la formularea teoriei sale despre sincronicitate.
Jung a creat termenul de sincronicitate pentru a descrie momentul alinierii forţelor universale cu experienţele din viaţă ale unui individ. El credea că experienţele considerate coincidenţe nu sunt întâmplătoare ci reflectă crearea evenimentului sau circumstanţei odată cu aliniere a acestor forţe.
Această teorie a corespondenţelor stă la baza unei foarte cunoscute legi astrologice – ceea ce este sus se reflectă în ceea ce este jos şi ceea ce este jos se regăseşte în ceea ce este sus, care a supravieţuit de-a lungul secolelor şi care este o expresie a interrelaţiilor dintre macrocosmos şi microcosmos. În plus, conceptele sale, de extrovertit şi introvertit  sunt uşor de recunoscut în astrologie, nimeni altceva decât polaritatea dintre semne zodiacale. De asemenea, cele patru tipuri funcţionale - intuiţie, senzaţie, gândire şi senzaţie – vorbesc despre afinităţile cu cele patru elemente de astrologice - foc, aer, pământ şi apă. Procesul de a deveni constienţi intuitiv şi acţionând în armonie cu aceste forţe este ceea ce el a denumit individuaţie - forma individualizată a evenimentelor din jurul nostru prin comunicarea dintre propriul conştient şi inconştientul colectiv, sincronicitatea fiind un principiu acausal schimbării (adică un model de conexiune care nu este explicat prin cauzalitate).
- va urma -

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu