Motto:

Multa ştiinţă îl apropie pe Om de Dumnezeu; puţina ştiinţă îl îndepărtează şi de ştiinţă şi de Dumnezeu. Iar Omul atâta preţuieşte câtă apropiere de Dumnezeu şi-a câştigat în sine... (Nicolae Steinhart)

vineri, 8 iunie 2012


În loc de concluzie  - 4 -
 Concluzionând  trecerea în revistă a celor spuse în materialele anterioare (1,2,3) este clar că asistăm la o evoluţie spirituală din care astrologia nu poate lipsi.
Anii 60 au făcut ca astrologia să cunoască un riviriment deosebit în societatea occidentală şi să câştige popularitate nu doar în rândul tinerilor ci şi în a intelectualilor, deopotrivă.  Renaşterea culturală a acestei ştiinţe fost iniţiată de mişcarea umanistă care s-a făcut simţită nu doar printre astrologi ci şi printre psihologi, concentrându-se pe individ, pe potenţialul său creativ şi pe realizarea prin eforturi proprii ceea ce dă unicitate şi individualitate omului.
Răspunzând nevoilor cele mai urgente de creştere economică, dar şi unor scopuri, căutarea fiinţei umane în noul tip de astrologie reprezintă un instrument unic pentru o abordare holistică a vieţii şi se bazează pe o unire atotcuprinzătoare, pe filozofia fiziologistă care reanimă universul şi reconectează fiinţa umană cu mediul său natural şi cosmic şi care, în paralel, cu redescoperirea sa în Renaşterea timpurie, a revigorat mişcarea umanistă a acestei epoci şi i-a subliniat scopul spiritual pentru omenire. La acea vreme, deşi astrologia avea rădăcinile în cultură creştină a fost totuşi capabilă să pătrundă toate aspectele vieţii sociale şi religioase, bazată pe convingerea tot mai mare că ea a fost din totdeauna parte din ordinea cosmică. 
Cum spunea Rudhyar în Astrologia Personalităţii, pentru a clarifica unele chestiuni ce reprezintă sursa constantă de confuzie, este necesar să admitem că termenul de psihologie este folosit pentru a semnifica diverse ramuri şi tipuri de cunoaştere. Astfel, psihologia a fost şi este abordată din trei perspective fundamentale:  psihologia spirituală, ramură a filosofiei şi a religiei care studiază toate valorile umane, introspectiv şi intuitiv, folosind termenii de cfredinţă, intuiţie, percepţii transcedentale şi care este specifică Orientului; psihologia fiziologică care ia în considerare toate procedeele specifice a ceea ce noi acceptăm ca noţiunde de psihologie – senţie, durere, atenţie, sentimente, gânduri, şi se subsumează fiziologiei propriu-zise şi inclusă în medicină, ca parte de îngrijire a corpului; psihologia analitică ce are în vedere lucru imediat cu faptele reale ale vieţii mentale - conţinuturile psihice. Ea se deosebeşte de psihologia fiziologică prin faptul că are un scop şi o finalitate practică, nu analizează doar de dragul simplei investigaţii, ci încearcă să refacă Întregul şi va începe întotdeauna cu psihicul. Ultima ilustrează cum nu se poate mai bine conceptul de astrologie umanistă.
      Jung spune clar în studiul său Omul modern în căutarea sufletuluidistincţia între minte şi trup este o dihotomie artificială, care se baza pe înţelegerea intelectuală nicidecum pe natura lucrurilor.
Revenind la astrologie,trebuie să recunoaştem că în zilele noastre, ea şi-a întins rădăcinile  şi în cultura tehnologică dovedind prin aceasta încă o dată, adaptabilitatea sa, adoptând căi noi de abordare a devenit o tehnică unică în forma psihosintezei, cu scopul înţelegerii personalităţi umane şi potenţialului de creştere şi de împlinire a acesteia.
Bazată pe filozofia holistică a Întregului, care ilustrează interacţiunea dintre univers şi tot ceea ce este conţinut în acesta, recunoaştem cu uşurinţă principiile de bază ale filozofiei hermetice şi ale neo-platonismului care a fost numit de către Ficino o "filozofie perenă". Aceasta filozofie exaltată a fost completată de umanism, care, centrat pe procesul de reevaluare a omului, reprezintă un indicator al aceluiaşi proces de muncă din astrologia umanistă şi psihologie - procesul de individuaţie şi auto-actualizare - şi a făcut un pas înainte faţă de autotransformare care era idealul platonic. 
Ştiinţele oculte ale acelor vremuri sunt înlocuite astăzi de modelele din fizica cuantică şi ale altor ştiinţe non-lineare, dinamice în complexitatea lor. În acelaşi sens cu inventarea tiparului, care a fost esenţială pentru răspândirea cunoştinţelor în epoca renascentistă, computerul reprezintă comunicarea prin excelenţă, care leagă întreg mapamondul şi a devenit, un instrument extrem de util pentru astrologi cel puţin din trei motive: 1. calculele precise şi rapide – dacă acum zece, cincisprezece ani îmi lua câte o zi, două să realizez o temă astrală, astăzi o fac cu ajutorul calculatorului în doar câteva minute; 2. - imensa capacitate de stocare şi 3. inepuizabila sursă de informaţie şi de bază de date. Prin compararea timpurile moderne cu Renaşterea timpurie, vedeam, cu uşurinţă, cum operează aceeaşi tendinţă care a condus în timpul Renaşterii la redescoperirea, reaşezarea şi recunoaşterea astrologiei şi a rolului său în societate şi cultură. 
Cu schimbarea de paradigmă de care aminteam, ne confruntăm cu necesitatea unui nou drum  pentru căutarea adevărului şi înţelegerii. Ştiinţa, ca întreg, trebuie să răspundă acestei schimbări şi să recunoască valoarea astrologiei în context. Faptul că astrologia ne oferă formule unice şi combinaţii generale de calităţi, arhetipale, îi acordă locul său ca instrument psihologic ideal în măsură să se ocupe de dezvoltarea şi evoluţia psiho-fizică a oamului, o adevărată ştiinţă a vieţii. Unitatea de sănătate şi integrare individuală sunt punctul de plecare pentru sănătatea şi viabilitatea societăţii actuale.
Astrologie a reprezentat întotdeauna pentru fiinţa umană căutarea primordială a unei ordini cosmice măsurabile pentru înţelegerea existenţei lor şi această căutare nu va fi niciodată încheiată. Viitorul astrologiei depinde de capacitatea sa de a echilibru şi de adaptare, de completarea gândirii tehnologice cu cea ştiinţifică prin căutarea holistică a unui model universal de ordine, dezvăluind astfel o mai profundă şi mai cuprinzătoare înţelegere a ritmului existenţial într-o lume aflată în continuă expansiune a experienţei umane - Dane Rudhyar.

Bibliografie în limba română:
Steven Arroyo – Astrologie, psihologia şi cele patru elemente, ed.Deceneu 2008
C.G.Jung – Arhetipurile şi inconştientul colectiv, vol 1, Ed.Trei 2003
Fritz Riemann – Astrologie şi psihoterapie, ed.Trei 2008
Dane Rudhyar – Astrologia personalităţii, ed.Herald 2002

Bibliografie în limba engleză:
Steven Arroyo – Astrology, Psychology & The Four Elements, CRCS, 1991
Steven Arroyo – Practing the cosmic science, CRCS 1987 reedit 1999
Liz Green – The horoscope in manifestation, CPA London 2004
Dane Rudhyar – An Astrological Study of Psychological Complexes, Shambhala, Berkeley 1976

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu