Motto:

Multa ştiinţă îl apropie pe Om de Dumnezeu; puţina ştiinţă îl îndepărtează şi de ştiinţă şi de Dumnezeu. Iar Omul atâta preţuieşte câtă apropiere de Dumnezeu şi-a câştigat în sine... (Nicolae Steinhart)

vineri, 20 iulie 2012

Atenţie la interpretare!


Deşi unii ar fi tentaţi să spună că mă contrazic, aş vrea să lămurim un lucru, ca să putem merge mai departe, deoarece nu cred că este cinstit să trecem cu vederea anumite neajunsuri vizând astrologia arhetipală şi teoria simbolismului astrologiei arhetipale. Aceasta presupune că planetele dintr-o temă astrală, reprezintă ierarhii creative (numen) forţe spirituale formative dincolo de spaţiu şi timp pe care Jung le identifică drept arhetipuri psihologice. 
Dar la o simplă observaţie constatăm eroarea acestei idei: atât planetele cât şi conştiința umană sunt două feţe ale aceluiaşi timp / spatiu manifeste, iar cauzele spirituale formative le transcend astfel că sunt, ca necesitate imuabilă, nereprezentate în harta individuală. Chiar dacă se pot percepe "urme" ale manifestării ele se dezvăluie în timp, prin "proces dinamic", ceea ce se presupune că suprinderea lor într-o temă astrală nu face decât să înghețe această mişcare creatoare ori aceasta nu poate fi oprită niciodată. 
Babilonienii, primii observatori ai Cerului, au găsit în Astrologie un răspuns cultural ca percepţie asupra naturii creative a mişcării şi a configuraţiilor astrale, de-a lungul timpului, pe cerul nopţii, şi care a relevat acţiunea zeilor. Dar mai târziu astrologii greci – astrologie pe care o practicăm şi noi astăzi, - în măsura în care au început să se bazeze hărţile natale sau "horoskopos", au foarte puţin de a face cu ea. Lipsa de înţelegere a acestei diferenţe creează o mare confuzie, pentru că mulţi oameni pot "simţi" intuitiv marele adevăr din spatele viziunii originale babiloniene, dar practicând astrologia pe modelul elen îi contrazicem în multe feluri. În practică, astrologia începe cu planetele reale şi mecanica cereasca pentru a construi harta cu care lucrează, dar odată aceasta construită, ea plonjează într-un univers simbolic abstract, care nu este legat de ceea ce se întâmplă, în timp real, pe cer. 
Acesta este modul în care funcţionează astrologia. Face uz de mişcarea cerească nu pentru că astrele vorbesc despre ele însele sau despre modul în care mişcarea lor ne afectează, ci pentru că prin intermediul unor analogii şi interpretări metaforice le-am transformat într-un instrument sau dispozitiv tehnologic care ne ghidează în elucidarea ordinei şi sensului lucrurilor. Dar acest sens nu este inerent într-o hartă, el nu este arhetipal, acesta este produs de astrolog şi este dependent de context. Jung credea că sensul unui simbol universal a fost dat, iar rezultatul acestuia este înrădăcinat în structura celulară a creierului nostru. De asemenea, el a crezut că aceste semnificaţii universale şi fixe sunt expresia aceloraşi arhetipuri, indiferent de cultura, contextul social şi momentul istoric. 
Efectele adoptării acestor noţiuni, identificate cu simbolurile dintr-o temă astrală, şi refuzul de a lua în considerare caracterul contextual dependent de sensuri, ca urmare a unui proces de construcţie socială, a avut consecinţe profunde în astrologia modernă. De la instantanee, prin semnificaţiile atribuite automat planetelor recent descoperite, bazate exclusiv pe mitologia asociată cu numele lor, la testarea statistică sterilă şi nerealistă a contextului – a defavorizat interpretarea astrologică prin generalizare, cum ar fi faptul că sensul unei planete este aceeaşi pentru toată lumea, de pretutindeni, indiferent de statutul economic, social, politică şi cultura cărora aparţine cel căruia i se întocmeşte un horoscop.
Când vorbim despre esenţele arhetipale cred că trebuie să ţinem cont de anumite lucrurui. De exemplu, o planetă în astrologie, spre deosebire de omoloaga sa astronomică, este un punct matematic abstract. Este folosită ca un factor într-un sistem componenţial, sau mai simplu o cutie de rezonanţă într-un sistem de clasificare, o categorie de clasificare. Astrologul atribuie fiecărui element al realităţii o calitate astrologică specifică sau o combinaţie de factori stabilite prin convenţii, prin ceea ce a învăţat, din cărţi sau la şcoala la care s-au format. Raportarea la un set limitat de categorii astrologice sau corespondenţe este de multe ori intuitivă şi subiectivă, dar se face în conformitate cu normele convenţionale sau de stăpân astral. În cadrul acestui proces, un astrolog poate raporta o planetă la un arhetip în sens cât se poate de Jungian, la fel cum poate fi raportat la ceva din univers care are calităţile unor părţi ale unui Întreg, caracteristici structurale sau definite anterior printr-un sistem convenţional de clase sau categorii de corespondenţe, însă această raportare nu transformă automat planeta în arhetip. De exemplu, la băcănie cumpărăm lapte de la sectorul de lactate, dar asta nu înseamnă că vom urma întregul traseul pe care îl urmează procesarea acestuia – vaca paşte, este mulsă, laptele strâns în canistre, transportat la fabrica de lapte, pasteurizat, pus în sticle, dus la magazin ş.a. Este doar o chestiune de clasificare, astrologia este în primul rând un sistem de clasificare. Acest simplu fapt este, totuşi, acoperit de ideea că o planetă sau un semn astrologic sunt simboluri ale unor ipotetice esenţe arhetipale primordiale, o idee înrădăcinată în noţiuni religioase arhaice proto-astrologie, atunci când planetele şi stelele au fost considerate forţe formative şi agenţi de creaţie spirituală, pe care, ulterior, neo-platonicienii le-au văzut ca pe nişte fiinte vii, dar ipostatice spiritual, manifestîndu-se prin lanţul cosmic al lui a fi.  
Jung a intuit acest lucru când a vorbit întâia oară despre arhetipuri ale inconştientului colectiv, şi mulţi astrologi au acceptat această identificare, chiar dacă în practică aceste arhetipuri sun folosite doar ca o sursă de etichetare sau de denumire pentru o anumită categorie din sistemul de clasificare astrologic. 
Ideea de arhetip ca ceva real existent în propriul subconştient a devenit un obicei iar rezultatul, după părerea mea duce la o mulţime de confuzii, complicăm ceva care în realitate este foarte simplu. Din perspectiva prezentului avertisment, folosirea arhetipurilor Jungiene în astrologie sunt doar o limbă şi o schemă de clasificare, o construcţie analitică pentru a descoperi lucruri noi. Mulţi cred că acestea sunt reale, deoarece vedem realitatea prin intermediul lor, dar arhetipurile sunt doar anumite obiective, prin care realitatea este interpretată şi clasificată, unde obiectiv este doar o categorie lingvistică. Jung nu a putut vedea acest lucruri şi confundată cu arhetipurile Ierarhiile Creative din ocultismul clasic. Dacă acceptăm din start ideile lui Jung, nu facem altceva decât să provocăm degradarea percepţiei asupra noţiunilor de religios, spiritual şi ocult. 
Trebuie să acceptăm că nu există nici o teleologie şi nici o ontologie într-un semn zodiacal sau într-o planetă şi chiar dacă ar fi existat asta s-a întâmplat cu mii de ani în urmă, când astrologia a început prin a fi ceva sacru. Acelaşi lucru se întâmplă cu calendarul din fiecare cultură, la anumit moment dat în evoluţia sa. Ele sunt doar abstracţii matematice conforme cu un sistem de convenţii, un dispozitiv convenabil tehnologic, precum un ceas sau o maşină de dactilografiere; sunt instrumente convenabile pe care le folosim pentru a dărâma şi a reconstrui realitatea în mod semnificativ. Instrumentele nu contează, atâta timp cât acestea sunt conforme cu normele profesionale din domeniu, ceea ce contează cu adevărat este ceea ce facem cu ele. 
În sens astro-jungian, miturile sunt expresia arhetipurilor, care transferă anumite caractere mitice şi naraţiuni asupra planetelor prin intermediul unor anumiţi termeni din psihologie sau de altă natură. În astrologie rolul mitului este mult mai complex decât o face trimiterea directă la acesta. Sensurile astrologice nu sunt un dat, ele sunt construite ca urmare a unui proces social, iar atunci când identificăm o planetă cu un mit, datorită educaţiei astrologice şi de socializare, mitul devine înrădăcinat în procesul gândirii noastre şi funcţionează ca o paradigmă care, conştient sau nu, ne direcţionează cum să construim simbolismul unei teme astrale sau să interpretăm o anumită planetă. Ca ilustrare a modului cum operează mitul în sensul celor spuse mai sus, să ne gândim numai la asocierea lui Pluto cu semnul Scorpion şi cu Casa a 8-a sau a lui Neptun cu semnul Peşti şi cu Casa a 12-a ori a lui Ceres cu semnul Fecioară şi Casa a 6-a. În termeni strict simbolici, asocierea cu semnele respective sunt justificate mai ales de mit, deoarece semnul consolidează această asociere în timpul procesului de construcţie, ca într-un mecanism de feedback.
De exemplu, Neptun, planetă de apă, Stăpânul mărilor şi oceanelor, este asociat, normal, cu semnul Peşti; pe de altă parte, semnul Peştii fundamentează ideea că Neptun ca stăpân a tot ce este lichid, diluează, induce compasiune, sensibilitate şi deci Neptun are un caracter umanitar. Scorpionul şi Casa a 8-a sunt firesc asociate cu moartea şi învierea, deoarece Pluto este stăpânul lumii subterane care îşi răpeşte soţia pe Persefona/Proserpina stârnind un adevărat scandal care duce la moartea naturii (mama Persefonei este Demetra/Ceres stăpâna recoltelor şi agriculturii) şi la renaşterea acesteia atunci când este de acord ca ea să se întoarcă la mama sa şi de aici asocierea cu moartea, cu regenerarea, învierea, pasiunea şi intensitatea, întunericul şi lumina, mitul păsării Phoenix ... Multe dintre observaţiile asupra lui Pluto au relevat, că poziţia planetei într-un anumit moment istoric, scoate la lumină manipularea şi controlul evenimentelor la scară mundană, lupta pentru putere, că are afinitate cu anumite grupuri şi grupări din lumea interlopă, caracteristici  care nu se prea potrivesc cu mitul, la prima vedere, şi care sunt interpretate psihologic ca o compensaţie pentru frica de moarte ori ceva similar. 
Aceaste observaţii empirice ale modului cum acţionează planetele au fost prelucrate, interpretate, reproduse, amplificate şi clasificate în funcţie de asocierea mitică originală, întărită şi de către asocierea cu semnul. Ideea nu este neapărat că această modalitate de interpretare este greşită, ci doar că este parţială şi limitată, că aspectele importante ale acţiunii planetelor care nu sunt asociate cu mitul, sunt ascunse şi că este nevoie de o reinterpretare apelând la un cadru diferit. Este şi motivul pentru care cred că paradigma mitologică, mai ales atunci când se bazează pe caracteristici generale, de exemplu, Chiron este vindecătorul rănit, dar el este şi Învăţătorul şi Pedagogul şi Tămăduitorul de excepţie, dar se foloseşte doar interpretarea exclusivă - cea de vindecător rănit, sărăceşte astrologia. Abuzul de motive mitologice, cum spunea, la un moment dat, Rollo Mayo, este echivalentul haosului în sistemul solar aşa cum este el definit de astronomie: orbita începe să se extindă sau se contracte şi se propagă în alte domenii planetare şi are drept consecinţa pierderea structurii şi a predictibilităţii. Sensul nu mai este unul astronomic, doar mitologic, simbolismul astronomic este pierdut, iar mitul, care în mod natural se extinde şi se contractă, se propagă liber în multe domenii şi la diferite niveluri ale experienţei umane, forţat să se potrivească interpretării, să se încartiruiască într-un simbol astronomic mult prea strâmt şi mult prea îngust. 
Pe de altă parte, să nu scăpăm din vedere faptul că Jung a folosit conceptul de arhetipuri prin identitate cu modelele mitologie ca exemple de modele de viaţă pe care le personifica fiecare semn zodiacal in parte. Fiecare noţiune astrologică corespunde unui set de zei care posedă caracteristici diferite; sarcina astrologului dar şi a psihologului este de a defini arhetipul mitologic iniţial, unificat în analiza diverselor culturi. Acest lucru este posibil deoarece arhetipul este propus ca noţiune universală. El oferă oportunitatea de a consolida, îmbogăţi şi chiar a corecta reprezentările noastre cu privire la rolul unei planete sau unui semn într-o temă astrală. Arhetipul mitologic al unei planete pe care îl regăsim în diferite culturi, ne ajută să înţelegem care sunt caracteristicile primare având în vedere şi semnul corespunzător, dar şi ce caracteristici străine şi abateri de la arhetipul original sunt permise având în vedere tradiţia culturală. În acelaşi timp, astrologia promovează o înţelegere cât de cât adecvată a mitologiei, bazându-se pe imensa varietate de imagini care compun sistemul. Jung a intuit rolul pozitiv pe care astrologia ar putea să-l joace în interpretarea miturilor, dar având la-ndemână doar o sumă minimă de imagini simbol, el a identificat doar câteva arhetipuri separate,  nu a rezolvat problema imaginii de ansamblu care să definească o bază conceptuală pentru astrologie. 
Şi nu în ultimul rând, aş vrea să ne oprim o clipă asupra sensului unei planete extrem de importante şi pentru astrologie şi pentru psihologie (oricum despre aceastea vom mai vorbi): Mercur. Rolul lui Mercur în practica astrologică este mai presus de toate un efort lingvistic atunci când facem conversia datelor şi coroborăm tot felul de relaţii abstracte pe care le găsim studiind tema natală şi mesajul pe care îl transmitem, şi care are o semnificaţie personală, clientului. 
Problema comportă două aspecte importante: odată procesul de prelucrare a datelor clientului pe care acesta ni le furnizează, direct sau indirect (telefonic) şi şedinţa propri-zisă, cu clinetul faţă în faţă. Şi se întâmplă tot felul de lucruri în timpul unei şedinţe, subiectele abundă, se sare de la unul la altul, discuţia o ia pe pante nebănuite, lucruri care par că nu au nimic de a face cu astrologia, eventual cu Mercur pentru că ne aflăm în faza de comunicare. Şi deşi procesul pare să nu aibă nimic de a face cu o şedinţă de astrologie, culegem informaţii preţioase pe care apoi le folosim în interpretarea de mai târziu, totul mijlocit tot de Mercur.
De cele mai multe ori clientul nu este familiarizat cu termenii şi tehnicile de astrologie, cu atât mai puţin cu cele de psihologie, şi totuşi el a venit la noi în speranţa că va găsi nişte răspunsuri pe care nu le-a primit până atunci de niciunde. Vine la noi plin de speranţe şi de multe ori pleacă mai bulversat decât era înainte. Am intuit acest lucru încă de la primele şedinţe şi mi-am propus să încerc să îmi ajut clienţii şi emoţional şi psihic şi spiritual şi astrologic. Greu lucru pentru că trebuia să fac de o asemenea manieră încât nu le stârnesc suspiciuni. Majoritatea astrologilor nu sunt psihologi de formaţie dar au foarte multă intuiţie, sensibilitate şi cultură care le permite să aprofundeze subiectul iar dacă toate acestea sunt dublate de dorinţa de a şti şi de a se auto-educa, studiind permanent, urmând cursuri de dezvoltare personală şi de spiritualitate, de terapii complementare, pot atinge acel nivel de instruire care să le permită accesul la sufletul omului şi să intre în rezonanţă cu acesta.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu