Motto:

Multa ştiinţă îl apropie pe Om de Dumnezeu; puţina ştiinţă îl îndepărtează şi de ştiinţă şi de Dumnezeu. Iar Omul atâta preţuieşte câtă apropiere de Dumnezeu şi-a câştigat în sine... (Nicolae Steinhart)

luni, 9 iulie 2012

Arhetipul lui Venus (Taur): - expansiunea vieții, atracția, erotismul și erosul, feminitatea - venusian - 11

Evoluția omenirii s-a bazat, în primul rând, pe respingerea naturii sălbatice în favoarea unei civilizaţii bazate pe cultură şi ale cărei graniţe asigurau viitorul omenirii. Odată cu dezvoltarea agriculturii acest obiectiv a fost atins dacă privim arhetipurile Balanţă şi Fecioară. Odată atins acest deziderat stadiul atins dovedit de arhetipul lui Mercur demonstrează, că umanitatea a aspirat să îşi extindă influenţa care să cuprindă din nou din resurse naturale. Ultimele două arhetipuri ale Zodiacului sunt faţetele celor două principii fundamentale ale naturii - feminin şi masculin, cum o vedem reliefată ăn arhetipul  Gemenilor. Aceste arhetipuri au apărut relativ târziu, pe măsură ce Venus şi Marte din spatele arhetipurilor Taur şi Berbec, şi-au câştigat locurile de onoare în panteon. Taurul este al treilea semn de pământ; prin el regăsim faptul că omenirea este organizată, că şi-a găsit stabilitatea în procesul de creaţie şi este prosperă, are parte de abundenţă şi bunăstare pentru că ea, este deja percepută ca parte integrantă a naturii.
Integrarea omului în natură este legat de forţa feminină, care este mai aproape de natura omului decât orice altceva. Esenţa fiinţei umane este identică cu cea a Cosmosului. Cultul astral  a planetei Venus a fost răspândit peste tot în lume şi el înglobează şi imaginea ei de zeiţă a dragostei. Cuvântul aster - stea - preluat de majoritatea limbilor europene, provine de la numele babilonian al lui Venus, Ishtar, şi care s-ar traduce simplu prin zeiţă
Zeiţa stelei de dimineaţă şi de seară a fost adesea asociată cu frumuseţea inimitabilă a zorilor; simbolizează puterea forţelor de reproducere din natură prin care arhetipul Taur se manifestă. În Mesopotamia se regăseşte imaginea duală a zorilor reprezentată de doi tauri, Hurri - dimineaţa - şi Serri - seara - care exprimă această idee de bază. În timp şi elenul Eros şi indianul Ushas şi romanul Aurora devin personificări tipice ale dragostei.
         Imaginea simbolizând înflorirea iubirii sexuale care personifică, în fapt, abundenţa naturii sunt foarte vechi. De exemplu, Afrodita este de natură uraniană, născută din spuma de mare adunată în jurul falusului amputat a Zeului Universului şi a sângelui scurs, este o zeitate mai bătrână decât  Zeus şi contemporană cu titanii. Dar locul ei a fost păstrat şi de următoarea generaţie de zei, în carea devenit fiica lui Zeus, zeiţă a dragostei şi a frumuseţii care trebuie să fie veşnic tînără. Ea are legătură cu Marea, similare cu relaţia împărtăşită şi de alte zeiţe ale frumuseţii cu apele primare, părerea mea că tocmai pentru a potenţa prototipul fertilităţii. Asemănător, hindusa Lackshmi - fericire, frumuseţe a fost născută din ocean sau numele Ardvisura Anahit care înseamnă Avesta puterea apei veşnice.
         Numele zeiţei iubirii, de multe ori, exprimă vigoarea. Asociate cu stelele care însoţesc Soarele, la răsărit şi la apus, au fost considerate ca fiind principalele zeiţe ale panteonului.  Numele egiptean Isis înseamnă tron, semiticul Uza înseamnă atotputernic iar sumerianul Inanna, suveran. În antichitate, zeiţa iubirii şi fertilităţii, în calitatea şi de zeiţă a sexualităţii, era crudă şi aspră şi îşi folosea puterea ca să posede lumea, zeii şi oamenii. De aici, asocierea seducţiei cu lupta şi adăugarea atributului de zeiţă a războiului. Săgeţile lui Eros nu au fost întotdeauna unele de dragoste, ele erau rudimente ale armelor adevărate. Ca atribut al lui Ishtar aceste arme au fost periculoase atunci când, în calitatea de zeiţă a iubirii s-a luptat pentru drepturile şi suveranitatea ei chiar şi cu cel mai puternic zeu, Zeul Tunetului. Dar, când lucrurile s-au liniştit, ea s-a schimbat redevenind zeiţa iubirii, mereu tânără şi frumoasă care face ca viaţa să perpetueze, a devenit graţioasă şi binevoitoare. Numele roman de Venus şi de Bona Dea înseamnă - bunătatea, harul divin. Într-o lume civilizată, care a depăşit forţa şi impulsivitatea prin nevoia de fericire şi de prosperitate, ea devine chintesenţa frumuseţii şi carităţii, fidelitatăţii conjugale şi abnegaţiei materne. După ce şi-a câştigat locul şi şi-a afirmat poziţia printre zei, ea este egala Părintelui Zeilor, furia ei se calmează când este recunoscută drept soţia însărcinată a acestuia atribuindu-i-se astfel, protecţia şi stabilitatea în căsătorie. Astfel, apare noţiunea de dragoste şi familie, în sensul modern, ca expresie a armoniei naturale iniţiale în cadrul societăţii umane. Aşa că să nu ne mirăm când auzim că imaginea zeiţei Isis ţinându-l în braţe pe Horus copil a devenit prototipul Fecioarei Maria - este exemplul exaltării astrologice al lunii în Taur.
         Arhetipul pe deplin realizat de zeiţă coincide cu etapa de dezvoltare care implica pătrunderea emoţiei şi afectivităţii în viaţa oamenilor şi înflorirea artei ca şi componentă a culturii. Arta, anterior subjugată ritualului religios jupiterian, şi-a rezervat de-acum un loc independent în cultură, tot aşa cum Zeiţa dragostei şi-a găsit propriul drum şi propria semnificaţie în Univers. 
           Arta de a fi Venus este strâns asociată cu resursele naturale – frumuseţea este întreţinută cu podoabe care să îi amplifice strălucirea, piere tot ce este artificial, dar este diferenţiată de stăpânirea raţională a lui Vulcan. Principiul feminin de a fi se manifestă ca viaţă naturală îndumnezeită.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu