Motto:

Multa ştiinţă îl apropie pe Om de Dumnezeu; puţina ştiinţă îl îndepărtează şi de ştiinţă şi de Dumnezeu. Iar Omul atâta preţuieşte câtă apropiere de Dumnezeu şi-a câştigat în sine... (Nicolae Steinhart)

miercuri, 30 mai 2012

Când psihologia întâlneşte astrologia - 1 -


            Intruziunea astrologiei în lumea psihologiei a început în jurul  anului 1911 atunci când Carl Jung a inceput să studieze astrologia. Scopul său era de a "găsi un indiciu de bază a psihologiei umane", după cum a declarat într-o scrisoare de Sigmund Freud. Mai târziu, într-o altă scrisoare afirma: "Îndrăznesc să spun că vom descoperi într-o o zi în astrologie o serie de cunoştinţe, care au fost proiectate intuitiv în ceruri. De exemplu, se pare că semnele zodiacului sunt imagini ale unor caractere, alte simboluri ale libidoului unde cuvintele descriu calităţi tipice ale acestuia la un moment dat." 
Jung a continuat să scrie despre astrologie. Capitolul doi din Sincronicitate, o compilaţie a scrierilor sale, este numit "Un experiment astrologic", unde descrie unele din experienţele sale cu ajutorul astrologiei, ca metodă de a înţelege psihologia umană în ton cu natura sa. 
Mulţi oameni au crezut Jung a luat-o razna pentru deoarece a  acceptat în munca sa supranaturalul şi ştiinţele oculte, alţii l-au văzut ca pe un deschizător de drumuri în domeniul influxurilor inconştientului şi sincronicitatea  universului. În citatul amintit aseamănă astrologia cu o proiecţie de trăsături pe cer mai degrabă, decât ce promovează gândirea populară şi anume că astrologia este o "forţă" sau "cauza şi efectul" proiectate asupra noastră. Ideea de a privi astrologia ca un sincronism a schimbat direcţia acesteia pentru totdeauna.
În timp ce există încă unii care cred că pe oamenii astrologia îi îndeamnă să facă anumite lucruri, că astrologia este folosiză pentru a ghici sau doar pentru a crea horoscop oarecare şi în consecinţă, astrologia este înşelătoare. Majoritaea însă, ştiu că nu este aşa şi poate de aceea s-a constituit o nouă ramură a astrologiei, diferită de astrologia clasică şi a cărui popularitate este în creştere, este vorba despre acea ramură a astrologiei  care se bazează, în esenţă, pe lucrările lui Jung dar şi pe alte metode de psihanaliza. Şi chiar dacă nu seamănă cu nicio o altă ramură a astrologiei tradiţionale, sunt astrologi care intuitiv includ  filosofia psihologiei umane în activitatea lor.
Filozofia îşi are rădăcinile în arhetipurile universale care se regăsesc, de regulă, în mitologice. Teoria este că societatea creează arhetipurile şi zeii, iar mitul simbolizează o parte a psihologiei şi a personalităţii noastre. Popoarele sumeriene şi babiloniene, primele creatoare de mitologii, au creat mituri diferite pentru a înţelege modul de funcţionare a psihologiei umane şi a personalităţii. Ei au observat că cei născuţi atunci când anumite corpuri cereşti se aflau în anumite puncte de pe bolta cerească comportau trăsături specifice. Au speculat apoi aceste momente asemănându-le cu zeul care cumula cele mai multe din aceste trăsături. Erau convinşi că zeul respectiv îi controla sau proteja pe copiii aceştia şi mai apoi pe adulţi care deveneau. Este situaţia din prezent când spunem că o anumită planetă este stăpâna tipologiei respective. Despre un Vărsător vom spune că are trăsături uraniene după cum despre un Peşti vom spune că are un caracter neptunian sau unul jupiterian. Cu alte cuvinte, Jung vedea aceaste caracteristici ca rezultat al sinconicităţii sau a proiecţiei psihologice pe Cer. 
Psihologia spune că fiecare dintre noi reflectă aceste arhetipuri sau personaje mitologice în personalitatea noastră. Astrologia arată prin plasarea şi aspectele pe care le fac planetele din tema natală, unde şi cum exprimăm aceste arhetipuri. De asemenea, astrologia arată cum ne-am dezvoltat, cum am evoluat în copilărie, cum i-am perceput pe părinţii noştri precum şi dinamica inconştientului. În cea mai mare parte, astrologia ia în considerare şi permite psihicului să preia evenimentele (experienţa) din mediul exterior pentru creşterea spirituală dar şi pentru a crea o mitologie personală a individului.
            Mitologia personală reprezintă totalitatea poveştilor, amintirilor, evenimentelor din familia unui individ, de la statutul social la cutume, la ansamblul de credinţe, tradiţii, eresuri, mentalitate, obiceiuri ş.a. Este evident că o femeie care se naşte cu un Marte bine susţinut va dezvolta o mitologie şi va avea în stil de viaţă specific nu doar susţinerii marţiene ci şi locului în care s-a născut. Într-un fel îl va trăi pe Marte exaltat să spunem, femeia din Occident, care se bucură de toate binefacerile civilizaţiei şi într-un fel, dar la fel de personal, o femeie din lumea a treia.
            Astrologia psihanalitică oferă premiza de a lua în considerare cu acurateţea specifică bineînţeles,  dată locul naşterii, tradiţiile, religia, situaţia familială şi situaţia financiară fiecare nativ în parte. În acest fel, consilierea prin intermediul temei natale poate fi mult mai eficace şi mai precisă.
            De exemplu, Marte reprezintă arhetipul afirmării de sine, a agresivităţii, a sexualităţii dar şi a unităţii. Să spunem că întema natală a unei femei, Marte în tranzit intră în semnul Scorpion.  La prima vedere am spune că avem de a face cu o femeie pătimaşă nu senzuală, ba chiar aş vorbi despre o oarecare agresivitate şi în intimitate, este însă extrem de fidelă partenerului său şi face totul pentru a realiza ce-şi doreşte, atât în plan profesional cât şi în plan personal. Şi peste toate acestea domneşte o personalitate foarte puternică.E, vreau să vă spun că este o poziţie foarte grea. De regulă acest tip de femeie dacă reuşeşte în plan profesional ratează în cel personal.
            Din perspectivă psihologică acest lucru se vede oarecum diferit. Nu se vede că Marte ar fi bun sau rău, calităţile şi defectele planetei el se relevă în funcţie de modul în care individul a reuşit să adapteze arhetipul propriei personalităţi. În ce priveşte exemplul de mai sus, avem o femeie care niciodată nu-şi va găsi partenerul care să o accepte aşa cum este şi dacă nu va învăţa să-şi moduleze aceste aspecte ale personalităţii niciun bărbat nu va sta lângă ea fapt care inevitabil, mai de vreme sau mai târziu poate declanşa de la depresia anxioasă sau bipolară la tot felul de psihoze. Sunt situaţii însă când acest tip de femeie nu conştientizează potenţialul arhetipal, acesta fiind încă adânc îngropat în subconştient sau poate fi reprimat, iar această ipostază se datorează în primul rând, cred eu, educaţiei, mentalităţii, comunităţii sau societăţii din care face parte nativa.
            Rolul astrolog psihanalist este urmărind tema astrală să descopere dacă acest simbol arhetipal este relevat iar dacă nu, asemeni unui sculptor să înceapă să dea deoparte piatra strat cu strat pentru a scoate la lumină statuia, cum spunea Michelangelo, adică să afle ce s-a întâmplat, de ce potenţialul arhetipal a rămas blocat într-o anume dimensiune a evoluţiei nativului. Dacă privim unde este plasată Luna, Soarele sau Saturn putem deduce de exemplu, dacă aceste calităţi au fost reprimate în copilărie şi atunci, la femeia cu Marte în Scorpion vom întâlni frecvent proiecţia propriului Marte asupra partenerilor, permiţând ataşamente profunde dar în acelaşi timp, deprimante poate pentru ea. În această situaţie, astrologul psihanalist o poate ajuta să găsească modalitatea de a elibera tendinţele reprimate într-un mod pozitiv, conştientizându-le, şi astfel, să depăşească momentul critic sau să se vindece.
            O altă intruziune a psihologiei în astrologie sau a astrologiei în psihologie este regresia. Dacă sunt amintiri pierdute sau traume reprimate, astrologul psihanalist poate merge înapoi, pe aspectele planetare (tranzite) pentru a găsi momentul când s-a petrecut evenimentul, ba mai mult poate aduce la lumină ce anume a determinat trauma sau cine a produs-o iar regresia poate fi de un real ajutor. Am avut situaţii în care un banalul - mănâncă tot din farfurie – a determinat în copilul care a devenit mai apoi adult, o dereglare de apetit şi de conduită alimentară atipice care au dus nu doar la dereglări hormonale şi la obezitate ci şi la probleme distetive de tip hernie hiatală, gastrită sau ulcer gastric ori duodenal. Omul nu se ridica de la masă decât după ce golea farfuria, indiferent cât i se punea în farfurie.
            Pe de altă parte, să nu uităm, conflictul rezidă în noi toţi şi este o proiecţie  exterioară frecventă, analizaţi un moment relaţia voastră cu cei apropiaţi. Pentru a găsi un conflict nu este musai să privim doar aspectele care simbolizează diferite tipuri de relaţii între arhetipuri – planete. Un aspect planetar descrie ceea ce aşteptăm de la o relaţie sau de la o situaţie. De exemplu, Luna în Fecioară în opoziţie cu Saturn arată relaţia dintre nativ şi mama sa care este una distantă, rece şi critică. Este o poziţie pe care am întâlnit-o frecvent la femeile necăsătorite, care din dorinţa de a-şi apropia mama au făcut totul de la studii academice, la căsătorie şi statut social şi tot nu au reuşit apropierea dorită. Relaţia a rămas tot dificilă iar mama în continuare o critică, chiar şi pentru că s-a întors de la serviciu cu 3 minute mai târziu sau umblă în pijama prin casă la o anumită oră din zi. Am avut şi situaţia inversă, când mama a venit la mine neînţelegând relaţia cu fiica sau fiul. Surpiza a fost să constat că aceştia au fost copii nedorinţi sau doriţi doar de unul din părinţi, că i-a privit mereu ca pe o povară şi nu ca pe ceva care făcea parte din Ea. Analizând tema astrală a mamei şi a ficei am descoperit similitudini uimitoare – aceeaşi relaţie saturnină cu mama, aceeaşi forţă plutoniană din ambele părţi ceea ce mă face să cred că soluţia se găseşte în tema natală a bunicii materne în relaţia, atenţie, de astă dată cu Tatăl.
            Conflictul este unul constant, pe de o parte cu noi înşine, pe de alta cu ceilalţi, şi se regăseşte în poziţia planetelor, semnul în care sunt precum şi casele în care se află. Conflictul este unul undamental, este o constantă şi odată reperat în tema astrală putem construi modelele comportamentale în relaţia cu noi înşine şi în relaţia cu ceilalţi, putem reăera disfuncţionalităţile şi momentele de blocaj care fac să repetăm eşecul părinţilor noştri într-un anumit domeniu, de exemplu. Ne este teamă de rău şi căutăm să înţelegem ce anume ne poate face rău – Luna slab aspectată sau poziţionată şi un Saturn puternic sau susţinut ne poate sugera că noi cultivăm figura clasică a mamei, a ideii de maternitate prin excelenţă în ciuda faptului că suntem respinşi sau că încearcă să ne domine. Şi doamne cât rău face aceste mame!! Este extraordinar să poţi arăta clientului care este conflictul său interior, de unde pleacă, ce lecţii karmice are de învăţat iar tu ca astrolog psihanalist să-l poţi îndruma spre eliberare, spre conştientizare şi acceptare a stării de fapt, în fond şi la urma urmei.
Autori de referinţă în domeniu sunt Dane Rudhyar şi Robert Hand. Operele lor sunt introspective, cu trimitere directă la felul în care lucrează inconştientul şi relevă legătura strînsă cu astrologia. Pot spune cu mâna pe inimă că mie mi-au schimbat direcţia în studiul astrologiei, lucrările lui Stephen Arroyo, întâi i-am cumpărat lucrările în engleză, apoi au apărut traducerile pe piaţa românească, tot aşa cum Keneth Mc All cu a sa Vindecarea arborelui genealogic mi-a schimbat atitudinea vis-a-vis de spiritualitate.
Sigmund Freud este considerat a fi "descoperitotul"inconştientului individual ca fiind acea parte a psihicului care conţine experienţele neplăcute sau traumatice suprimate de mintea conştientă. 
Jung merge un pas mai departe: este de părere că nu există doar un individ, ci şi un inconştient colectiv care conţine psihic imensa moştenire a evoluţiei umane. Potrivit lui Jung, această moştenire renaşte în structura fiecărui individ. 
Medicul psihiatru Fritz Riemann, un pasionat de astrologie, co-fondator al Academinei pentru Psihanaliză şi Psihoterapie din Munchen, introduce un al treilea concept: cel de inconştient cosmic care se pare că reflectă participarea noastră la ordinea, ritmul şi legităţile cosmice care ne marchează şi care s-ar regăsi în tema astrală a fiecăruia. 
La baza conceptului stau...visele. Visele pot fi considerate o poartă de acces atât la nivelul inconştientului personal cât şi la nivelul inconştientului colectiv. Visele cu cifre, cu mersul prin Întuneric  sau cu copii mici, cimbolul inocenţei, sunt simboluri care reprezintă o legătură cu dimensiuni de care noi nu suntem conştienţi. Acestea pot genera anumite asociaţii pe care noi am putea să le percepem cu mintea raţionala desingur. Jung a descoperit că multe dintre aceste simboluri au un caracter universal. Ele pot fi găsite în miturile şi poveştile ale tuturor popoarelor şi arată "cunoaşterea" sau "înţelepciunea" comune tuturor oamenilor. Jung a numit, prin urmare, aceste imagini primordiale simboluri sau arhetipuri. Imaginile primordiale despre sine nu pot fi descrise cu exactitate. Liz Greene şi şcoala de astrologie psihanalitică le vede ca fiind modele de energie care se exprimă în întreg mediul nostru. Deşi ele însele nu au nici o formă clară, se exprimă în simbolurile lumii în care trăim, a mediului în care evoluăm.
În acest sens, sistemul solar poate fi văzut ca simbol al unui asemenea model de energie care se reflectă, în orice moment, în toate formele de viaţă de la organismele unicelulare la om ca individ. Tema astrală individuală este o reprezentare simbolică a acestor modele de energie. În aceste simboluri putem vedea poteţialul personalităţii nativului.  Jung descrie  planetele ca  fiind "zeii", simboluri sau puteri ale inconştientului. Cu toate acestea, aceşti "zei" lucrează diferit de la un individ la altul. Potrivit astrologiei, simbolul astrului diurn reprezintă nucleul, centrul, figura regelui sau şeful precum şi forţa vieţii creatoare care se regăseşte în fiecare individ. Aceste interpretări pot fi deduse din acest simbol fără ca atitudinea să fie arbitrară. 
Şcoala de astrologie psihanalitică descrie simbolul ca fiind modul principal de exprimare al inconştientului. Referitor la el se spune că un simbol sugerează sau deduce un aspect al vieţii, care este inepuizabil în interpretarea sa şi în cele din urmă scapă tuturor eforturilor noastre de a le conştientiza.  Un simbol central arhetipal în astrologie este însuşi cercul care semnifică cerul, cerul fictiv cu care operăm în comparaţie cu cerul real cu care lucrează astronomia. În toate culturile cercul este considerat a fi un simbol de plenitudine. În acelaşi fel, harta astrală a fiecăruia reprezintă integritatea individului şi arhetipul "Sine"-lui.
- va urma - 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu