Mitologia personală reprezintă
totalitatea poveştilor, amintirilor, evenimentelor din familia unui individ, de
la statutul social la cutume, la ansamblul de credinţe, tradiţii, eresuri,
mentalitate, obiceiuri ş.a. Este evident că o femeie care se naşte cu un Marte
bine susţinut va dezvolta o mitologie şi va avea în stil de viaţă specific nu
doar susţinerii marţiene ci şi locului în care s-a născut. Într-un fel îl va
trăi pe Marte exaltat să spunem, femeia din Occident, care se bucură de toate
binefacerile civilizaţiei şi într-un fel, dar la fel de personal, o femeie din
lumea a treia.
Astrologia psihanalitică oferă premiza de a lua în considerare cu acurateţea
specifică bineînţeles, dată locul naşterii, tradiţiile, religia, situaţia
familială şi situaţia financiară fiecare nativ în parte. În acest fel,
consilierea prin intermediul temei natale poate fi mult mai eficace şi mai
precisă.
De
exemplu, Marte reprezintă arhetipul afirmării de sine, a agresivităţii, a
sexualităţii dar şi a unităţii. Să spunem că întema natală a unei femei, Marte
în tranzit intră în semnul Scorpion. La prima vedere am spune că avem de
a face cu o femeie pătimaşă nu senzuală, ba chiar aş vorbi despre o oarecare
agresivitate şi în intimitate, este însă extrem de fidelă partenerului său şi
face totul pentru a realiza ce-şi doreşte, atât în plan profesional cât şi în
plan personal. Şi peste toate acestea domneşte o personalitate foarte
puternică.E, vreau să vă spun că este o poziţie foarte grea. De regulă acest
tip de femeie dacă reuşeşte în plan profesional ratează în cel personal.
Din perspectivă psihologică acest lucru se vede oarecum diferit. Nu se vede că
Marte ar fi bun sau rău, calităţile şi defectele planetei el se relevă în
funcţie de modul în care individul a reuşit să adapteze arhetipul propriei
personalităţi. În ce priveşte exemplul de mai sus, avem o femeie care niciodată
nu-şi va găsi partenerul care să o accepte aşa cum este şi dacă nu va învăţa
să-şi moduleze aceste aspecte ale personalităţii niciun bărbat nu va sta lângă
ea fapt care inevitabil, mai de vreme sau mai târziu poate declanşa de la
depresia anxioasă sau bipolară la tot felul de psihoze. Sunt situaţii însă când
acest tip de femeie nu conştientizează potenţialul arhetipal, acesta fiind încă
adânc îngropat în subconştient sau poate fi reprimat, iar această ipostază se
datorează în primul rând, cred eu, educaţiei, mentalităţii, comunităţii sau
societăţii din care face parte nativa.
Rolul astrologului psihanalist este, urmărind tema astrală, să descopere dacă
acest simbol arhetipal este relevat iar dacă nu, asemeni unui sculptor, să înceapă
să dea deoparte piatra strat cu strat pentru a scoate la lumină statuia, cum
spunea Michelangelo, adică să afle ce s-a întâmplat, de ce potenţialul
arhetipal a rămas blocat într-o anume dimensiune a evoluţiei nativului. Dacă
privim unde este plasată Luna, Soarele sau Saturn putem deduce de exemplu, dacă
aceste calităţi au fost reprimate în copilărie şi atunci, la femeia cu Marte în
Scorpion vom întâlni frecvent proiecţia propriului Marte asupra partenerilor,
permiţând ataşamente profunde dar în acelaşi timp, deprimante poate pentru ea.
În această situaţie, astrologul psihanalist o poate ajuta să găsească
modalitatea de a elibera tendinţele reprimate într-un mod pozitiv,
conştientizându-le, şi astfel, să depăşească momentul critic sau să se vindece.
O altă intruziune a psihologiei în astrologie şi care a dus la formarea
astrologiei evolutive care se bazează pe regresie. Dacă sunt amintiri pierdute
sau traume reprimate, astrologul psihanalist poate merge înapoi, pe aspectele
planetare (tranzite) pentru a găsi momentul când s-a petrecut evenimentul, ba
mai mult poate aduce la lumină ce anume a determinat trauma sau cine a produs-o
iar regresia poate fi de un real ajutor. Am avut situaţii în care un banalul -
mănâncă tot din farfurie – a determinat în copilul care a devenit mai apoi
adult, o dereglare de apetit şi de conduită alimentară atipice care au dus nu
doar la dereglări hormonale şi la obezitate ci şi la probleme digestive de tip
hernie hiatală, gastrită sau ulcer gastric ori duodenal. Omul nu se ridica de
la masă decât după ce golea farfuria, indiferent cât i se punea în farfurie.
Fiecare simbol din horoscop este un
corolar la ambele fenomene: cel psihologic şi cel de mediu. Prin folosirea
temei astrale ca instrument de diagnosticare, psihoterapeutul se poate conecta,
e drept, abstract, la realitatea intrapsihică ale clientului său, la
evenimentele concrete din lumea lui intimă, interpersonală. Nu numai că acest
lucru ajută terapeutul în procesul de interpretare corectă, dar face, face posibil
accesul la un bogat depozit de metafore pentru a explica subtilităţile şi
consecinţele de viaţă a omului interior. Ca şi visele, evenimentele din lumea
exterioară simbolizează statusul pshic interior. Astfel, evenimentele sunt
metafore de structuri cognitive, şi pot fi introduse ca atare în cursul de
psihoterapie.
Apoi, astrologia prezintă calendarul
de evenimente. În realitate planetele îşi continuă mişcarea iar în plan
personal, aceasta corespunde desfăşurării specifice a unor procese corelate cu
anumite perioade de timp în viaţa individului în cauză.
De exemplu, m-am pomenit că mă
caută om deprimat, fără niciun chef de viaţă, care ura copiii şi ideea de
graviditate şi care se vedea trăind într-o lume ce nu îi aparţine. Din tema
astrală rezulta că toată copilăria i-a fost otrăvită de relaţia toxică pe care
a avut-o cu mama, descrisă ca un personaj sever care îl controla tot timpul în
mod abuziv şi care, din descrieri, purta unor accese paranoice care, culmea, se
regăseau de-acum în comportamentul fiului. Luna natală, Luna în astrologie
simbolizează mama, era plasată în Scorpion în Casa a 8-a şi făcea pătrat cu
Pluto aflat în Casa a 4-a. Înţelesul acestui complex de factori sugerează exact
tipul de mamă pe care l-a avut precum şi tipurile de probleme cu care se
confrunta acum, starea de depresie era urmarea faptului că ani de zile, el a
fost constrâns emoţional şi afectiv şi i s-a inoculat o frică maladivă nu doar
vis-a-vis de femei, cât de ideea de procreare, de plenitudine sexuală şi
implicit, de ideea de paternitate. L-am convins să mai aibă puţină răbdare.
Văzusem ceva în harta lui. În următoarea jumătate de an, Pluto ajungea în
gradul din Capricorn din care făcea un trigon grad la grad cu Luna natală. În
limbaj astrologic vorbim despre Pluto în tranzit și cu Luna natală. Deoarece
Pluto într-o temă natală, în cazul nostru în Casa a 4-a, Casa mamei, este
asociat cu tipul de afecţiune maternă pe care îl oferă mama, puteam să jur că
acest complex se va activa deosebit de puternic atunci când Pluto va face un
aspectul benefic cu Luna natală şi va face același asect și cu Pluto natal.
L-am întrebat dacă şi-a schimbat de curând locul de muncă. A recunoscut dar se
vedea din grimasă că nu-i făcea plăcere să vorbeaască despre această schimbare.
L-am luat uşor şi după vreo trei şedinţe nu am fost deloc surprinsă să aud că
şi aici se confrunta cu problemele pe care i le crea şeful lui. Şeful este
cumva...femeie? Părea surprins. De unde ştiam că era o femeie?! I-am spus că
din harta lui. Ce se întâmplase de fapt? În această femeie, clientul meu a
identificat-o pe mama sa – castratoare, care îl controla la sânge, îl intimida,
îl domina, îi submina autoritatea şi puterea. Provocarea a fost că el trebuia
să o întâlnească pe această femeie pe care să o pună la punct cu propriile ei
argumente, lucru pe care nu l-a putut face cu mama sa. Într-adevăr, trebuia să
o regăsească pe mama care îl făcuse un monstru cu chip de om într-un moment şi
un loc asemănător celui din copilărie tocmai ca să se poată elibera. Subliniez
nu mai era vorba de proiecţie şi nici de transfer de personalitate. Această
şefă a fost, din foarte multe puncte de vedere, mama lui. Tot din astrologie
ştim că Pluto este asociat cu vindecarea şi cu transformarea. Aşa că în
momentul în care am început să lucrez cu el şi să-l îndrum ce să facă, a fost
capabil să îşi rezolve multe din problemele care îl aduseseră la mine. Norocul
lui sau al meu, este că am ştiu cum să folosesc acestă sincronizare, el habar
nu avea că Pluto în tranzit făcea un aspect cât de cât benefic cu Luna natală
şi că acest tranzit îi putea aduce vindecarea, dar eu ştiind că am de a face cu
o planetă lentă, timpul mi-a fost de mare ajutor pentru că evenimentele s-au
desfăşurat exact cum am intuit.
Să ştiţi că acest gen de eveneimente
nu sunt neobişnuite. Nu există nici o dovadă mai mare termenului de
valabilitate a astrologiei ca un instrument de diagnostic si de prognostic
decât aplicarea acestuia în practica clinică de zi cu zi. Fiecare oră din
fiecare zi lucrătoare este un martor la modul în care comportamentul clienţilor
mei reflectă psihodinamica astrală care stă la baza acestuia, relaţiile
interpersonale, evenimentele aparent întâmplătoare cu care se confruntă, precum
şi perioadele-cheie în procesul de creştere şi schimbare. Din ce în ce mai mult
mă conving că evenimentele nu au loc la întâmplare şi nimeni nu este o victimă.
Acest caz ilustrează evenimente care nu sunt numai semnificative, ci au și un
scop. Fiecare problemă este o oportunitate pentru schimbare, personalizată la
fiecare individ în parte. Specificul evenimentului problematic constituie cheia
pentru deblocarea potenţialului ascuns de personalitatea acestuia. Valoarea
unică a astrologiei este că ea oferă un limbaj simbolic pentru corelarea
realității subiective cu cea obiectivă şi pentru a descifra procesul de
schimbare, care este inerent în aceste relaţii.
Într-adevăr, mulți terapeuți recunosc,
că astrologia este un limbaj arhetipal al condiţiei umane, compatibil cu
aproape orice model psihologic dar cel mai important lucru este că aceasta
restabileşte conexiunea cu ceva dincolo de genele noastre, de părinţii noştri
şi de societatea în care trăim. Astrologia ne reunește într-un cosmos viu.
Într-un univers conştient, oamenii şi planetele interferează în acelaşi plan
fără puncte de sudurp, firesc și armonios. Nu există nici o separare absolută
între realităţile interioare şi cele exterioare. Nici o cauză nu este una
dintre celelalte. În psiho-astrologie, fiinţa umană este din nou un actor,
parţial divin, într-un joc cosmic care are finalitate în dimensiunea materială,
dar este infinit în cea spirituală.
În psihologia tradiţională există mai
multe teorii cu privire la modul în care se formează personalitatea
noastră. Cu toate acestea, teoriile amintite recunosc doar planul material
al existenţei. Cercetarea asociaţiilor şi evaluărilor personale presupune,
în general, existenţa în natura umană - la nou-născut cât şi la adult - a
anumitor trăsături cunoscute sub denumirea generică de predispoziţii fizice sau
potenţial. Mi-am dat seama că teoreticienii atunci când vorbesc despre aceste
însuşiri nu se raportează şi la cadrul cosmic care dă o perspectivă mult mai
largă asupra naturii umane. Şi atunci mi-am spus, domnule, pentru mine, ca
astrolog, teoriile tradiţionale sunt incomplete.
De-a
lungul istoriei, relaţia omului cu natura a fost una reductivă, de diminuare în
faţa cosmosului, dar totodată de raportare la planul material, de ierarhizare a
naşterii în funcţie de elementul raţional – condiţie socială, educaţie,
credinţă ş.a. Această perspectivă l-a separat, l-a rupt ca să spun aşa, de mama
natură dar şi de ciclurile universului. Trebuie să recunoaștem, cu regret, că
omul modern nu se mai identifică cu pământul şi cosmosul ca făcând parte din ei
însuși. Ori ca să înţelegem de ce psihologia prin prisma astrologiei oferă o
imagine la scară reală a existenţei, Omul are nevoie de o viziune mai largă
despre el însuşi iar astrologia modernă oferă această perspectivă. Cu toate
acestea, şi în prezent, astrologia trebuie dovedită deşi ea a precedat ştiinţa
care astăzi îi cere dovezi care să o valorizeze. În cartea sa, Astrologie,
Psihologie şi Cele patru elemente, Steven Arroyo afirmă la un moment
dat: aproape fiecare cultură pe care o cunosc a avut o formă de astrologie
iar acest lucru nu poate fi atribuit lipsei ei de iluminare ci mai de grabă
sentimentului de unitate cu cosmosul.
Prejudecăţile, precum şi aderarea la
diverse teorii ştiinţifice, au ridicat un zid în calea afirmării şi susţinerii
comuniunii cu cosmosul astfel încât, cu timpul, publicul larg dar şi oamenii de
ştiinţă au devenit dependenţi de realitatea materială; sinteza de informaţii şi
teorii moderne au readus însă în actualitate nevoia de întoarcere la cosmos şi
implict la astrologie. Adepţii şcolii de astrologie psihanalitică dar şi filosofi
şi teoreticieni de talie internaţională, cum sunt Joseph Campbell, L.L.White,
Alexei Rudin, Houston Smith sau Hans Stossel, sunt de părere că
astrologia a revenit puternic în actualitate deoarece omul modern nu mai are o
mitologie viabilă. În timp ce ştiinţa a îmbunătăţit vizibil viaţa
noastră, omul a început să-şi dea seama că nu poate conta doar pe datele
statistice oferite de aceasta ca să găsească răspunsurile de care are nevoie.
Pentru a valoriza creativ descoperirile din domeniul psihologiciei sau a
sănătăţii, trebuie să fim cu adevărat deschişi spre Univers, iar dacă suntem
deschişi terapiilor complementare normal că pendulăm între căile ortodoxe de
cunoaştere şi cele neconvenţionale.
Oamenii
de ştiinţă au ajuns să creadă că există un model de organizare,
invizibil, in termen, de trăi lucrurile, un fel de model psihologic
conştient care ghidează şi determină forma de energie pe care acesta şi-o va
asuma. Acest model formativ se regăseşte în mai toate teoriile
ştiinţifice, de la teoria evoluţionistă la cea a dezvoltării umane fizice şi
psihice.
În Evul Mediu se spunea că fiecare
clasă de lucruri posedă o esenţă (essentia sau quidditas), iar această esenţă
era considerată nu o calitate statică cât mai de grabă o sursă de activitate.
Această esenţă a fost fundamentul gândirii epocii. Pentru filosofii medievali
formele observabile din natura nu erau entităţi statice ci ideile întrupate
(gândirea platoniciană preluată pe filieră aristoteliană). Sursa acestor idei a
fost văzută ca Mintea Universală, domeniul şi depozitul de esenţe sau de
arhetipuri ale tuturor formelor existente în natură şi a tuturor ideilor în
care Omul poate să creadă. Conceptul de Minte Universală este dacă vreţi
similar celui de inconştient colectiv pe care îl va impune Jung.
Fizica modernă revine la aceste
idei vis-a-vis de ceea ce vedem în lumea materială. Ni se spune că unda
exterioară este baza vibraţională a energiei. Particula materiala a devenit un
model extins. Ce a fost gândit ca fiind un atom în lumea materială este văzută
astăzi ca un câmp de energie. Din nou conceptul arhaic de Minte Universală
modelează activ toate formele. O nouă înţelegere a principiilor formative ale
universului nu numai că ne-ar putea ajuta să înţelegem legile fizicii,
organizarea biologică sau cum lucrează mintea, ci ne-ar aduce mai multă linişte
interioară. În astrologie fiecare individ este considerat o expresie unică, un
Întreg de principii universale, modele şi energie care funcţionează în tipare
cosmice. Zodiacul a fost considerat de astrologii din vechime şi de
către filosofi drept sufletul naturii, cel care dă formă şi
viaţă. Astrologia este limba principiilor universale arhetipale, o
modalitate de a percepe forma şi ordinea din viaţa fiecărui individ, un mod de
a arăta simbolic că fiecare persoană, în parte, este o entitate unică care
funcţionează pe baza acestor principii. Individul este forma unică care exprimă
sintetic relaţia dintre factorii universali. În termeni moderni, Universul este
un proces continuu care funcţionează printr-o infinitate de interconexiuni
energetice. Câmpul energetic al oricărei persoane este legat intim de câmpurile
energetice ale celorlalţi, de câmpul energetic teluric dar mai ales câmpul
energetic cosmic.
Prin înţelegerea factorilor universali care operează în noi putem obţine o mai
bună înţelegere a principiilor universale ale vieţii însăşi. Ştiinţa acceptă
amprenta digitală, electrocardiograful sau enecefalograful ca fiind instrumente
utile şi modele unice ale relativităţii manifestărilor energetice şi
vibraţionale. Harta natală este o modalitate prin care Universul ne permite să
înţelegem modul cum funcţionează ritmurile cosmice şi energiile primare,
arhetipale, în fiecare dintre noi. În psihologie, conceptul care operează la
toate nivelurile, inclusiv cel universal, este cel definit de Carl Jung ca
fiind arhetipul. Acestea nu sunt structuri fizice dar ar putea fi
comparate cu structura interioară a unui cristal care joacă în interiorul
acestuia rolul de lichid amniotic. Deşi nu are o existenţă materială proprie,
arhetipul în sine este noţiune goală şi formală, nu este un obiect, nu este
lucru ci doar o posibilitate de reprezentare apriorică. De asemenea, Jung a
fost convins că natura reală a arhetipului nu este susceptibil de a fi
conştient, ci că este transcendent, ceva ce trece dincolo de conştient, într-un
spaţiu mult mai profund şi vast.
Abia în anii 70, dr. Edward Whitmont,
psihiatru de factură junghiană a afirmat că simbolurile astrologice ale
planetelor sunt câmpuri energetice arhetipale şi defineşte
astfel arhetipul ca fiind un model cosmic universal şi dinamic.
Dacă arhetipurile sunt fundamentul vieţii psihice şi dacă ele sunt prea subtile
sau transcendete pentru înţelegerea conştientă imediată, atunci este deosebit
de important şi imperios necesar să avem un limbaj care să descrie realitatea
lor. Putem cel puţin să încercăm să înţelegem cum funcţionează acestea şi ce
înseamnă ele pentru noi doar prin abordarea ştiinţei care se ocupă cu astfel de
lucruri – ASTROLOGIA. Indiferent ce etichetă am folosi pentru a sugera aceste
principii universale, arhetipuri, esenţe sau principii formative nu este mai
puţin adevărat că există astfel de forţe şi în mod constant ele ne
influenţează. Iată măcar un motiv pentru care unii psihologi şi psihiatri au
început să folosească astrologia ca pe un instrument de înţelegere a dinamici
personalităţii pacienţilor lor. Ei au înţeles că predispoziţia psihică
înnăscută a unei persoane poate fi exprimată într-un mod propriu în tema
natală.
Jung
a scris că astrologia include suma tuturor cunoştinţelor vechi de psihologie,
inclusiv predispoziţia înnăscută spre anumite caracteristici fizice, precum şi
succesiunea perioadelor de criză din viaţa unui om şi pe care el le-a însumat
sub termenul generic de sincronizare sau sincronicitate. Dr. Whitmont afirma
plecând de la această idee că aplicarea tehnicilor de astrologie într-un sens
mai larg, pot deveni un instrument de valoare pentru cel care explorează
profunzimile psihicului, cum ar fi interpretarea viselor. Acestea din urmă ar
da informaţii nu doar despre evenimente viitoare sau despre anumite
trăsături de carater, ci şi despre dinamica inconştientului precum şi despre
modelul după care omul ar reacţiona pe tot parcursul vieţii sale, luând propria
individualitate ca pe o modalitate caracteristică de exprimare a Întregului
cosmic.
Astrologia a fost definită la un moment dat drept astronomie aplicată în
scopuri psihologice. Tema astrală interpretată de un astrolog nu oferă doar o
imagine sintetică a eredităţii unei persoane ci scoate în evidenţă potenţialul
latent şi sugerează şi direcţiile în care este nevoie de creştere, de fapt, în
esenţă, tema natală nu este altceva decât o hartă simbolică a procesului
de autocunoaştere şi de manifestare a unor calităţi sau însuşiri pe care
trebuie să le conştientizăm. Astrologia este o teorie completă a
personalităţii, unificatoare, care oferă fundamentul pentru toate celelalte
teorii. Ea cuprinde atât simboluri matematice cât şi un limbaj simbolic al
vieţii sintetizat într-un sistem care este mai larg decât oricare altul.
Astrologia dovedeşte prin caracterul său atotcuprinzător, tipuri de
caracteristici care descriu cu acurateţe diferenţele individuale unice precum
şi modelele de exploatare a energiei cosmice conştientizate şi astfel,
dezvăluie funcţionarea armonică a legilor universale, a polarităţilor precum şi
a energiilor psiho-fizice ale fiecăruia.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu