Astrologia arhetipală şi asocierea plutoniană
-1-
Astrologia arhetipală
se bazează
pe studiul unor teme specifice, calități și impulsuri asociate, pe deoparte, cu principii
universale, pe de alta, cu categorii tematice cunoscute sub numele de arhetipuri planetare.
Fiecare dintre planetele sistemului solar, începând cu Soarele și Luna, este asociată cu un principiu
arhetipal distinct care are o serie de semnificații. Astfel, planeta Marte, de exemplu, se referă la o gamă complexă de teme și calități asociate cu arhetipul războinicului și, mai general, cu principiul afirmării,
acțiunii, forţei și agresivităţii, în timp ce
Jupiter este legat de principiul expansiunii, amplificării, ascensiunii sociale
sau profesionale și
abundenţei.
Metoda
folosită
pentru analizarea și
interpretarea dinamicii arhetipale a experienței umane, în ceea ce privește pozițiile planetelor, se bazează pe luarea în considerare a alinierii geometrice – relaţia
sau aspectul specific - formată între diferitele planete de pe orbită, în sensul
că fiecare aliniere planetară sau "aspect" depinde atât de
caracteristicile arhetipale asociate cu planetele implicate și cât şi de aspectul particular, de relația dintre planete.
Pitagora spunea că principiile astrologiei se bazează pe număr și pe geometrie şi sunt recunoscute ca fiind
fundamentale pentru structura şi organizarea în profunzime a cosmosului. Aceste principii numerice sunt reflectate în relațiile geometrice dintre planete. Există două abordări principale în studiul arhetipurilor planetare
din astrologie: analiza temei natale și tranzitul.
Analiza temei natale se bazează pe premisa că pozițiile planetelor în momentul nașterii unei persoane, în raport cu
locul de naștere
şi ora naşterii, poate dezvăui un model arhetipal semnificativ care este
exprimat atât în personalitatea individului cât și în evenimentele și experiențele sale pe parcursul vieţii.
A doua abordare, tranzitul,
se bazează
pe studiulsuccesiunii ciclurilor planetare, în timp, și relațiile care se nasc între planete pe parcursul
acestor cicluri. Aceste relații
planetare sau tranzite sunt înțelese ca purtătoare de simboluri
importante pentru nativ, deoarece ele permit relevarea unor modificări corespunzătoare în conținutul temaei astrale precum și calitatea experienței umane. Astrologia arhetipală operează
cu două
tipuri de tranzite – cel global sau mundan şi cel personal. Tranzitul global
sau mundan se referă
la toată
lumea, vorbim deci despre modelele cu impact asupra experienței umane colective. Tranzit personal se
referă,
în
mod special, la persoane fizice și derivă din relaţiile care se stabilesc între planetele
aflate în mişcare, la un moment dat, şi planetele din tema natală. Acestea sunt
elementele esențiale
ale teoriei astrologice. Deși
astrologia tradiţională este un subiect vast și complex, cu o gamă năucitoare de factori care ar putea fi luaţi în considerare,
astrologia arhetipală se axează,
de obicei, doar pe aceste trei forme de corespondență, așa cum le-a numit şi Richard Tarnas în Cosmos şi Psyche:
·
harta natala arată poziția planetelor la momentul nașterii unui individ,
·
mişcarea planetelor în timp - tranzitele mundane
·
relația dintre cele două de-a lungul vieţii - tranzitul prin tema
natală.
Să privim acum mai atent cele zece
principii arhetipale asociate cu planetele din astrologie. Trebuie însă, să fim precauţi când reducem, simplist,
arhetipurile planetare la câteva
sensuri de bază,
dar este un punct de plecare în demersul meu.
În astrologie, personalitatea umană este considerată o expresie a interacțiunii complexe a unor principii relativ distincte:
Soarele reprezintă ego-ul, conştiinţa de sine şi identitatea, Luna - sentimentele,
Mercur - mintea rațională și așa mai departe. Studiul și interpretarea relațiilor dinamice dintre aceste principii au
fost centrul, focarul astrologiei psihologice moderne. Cu toate acestea,
arhetipurile planetare nu sunt singurele principii psihologice experimentate în
cadrul psihicului individual. Ele sunt şi factori transpersonali a căror influență poate fi ușor observată la nivel mundan, prin experiență umană colectivă. În timp ce mintea modernă face o distincție clară și categoriseşte, de multe ori artificial, între individ și colectivitate, interior și exterior, psihologic și fizic, perspectiva astrologică - în forma sa
arhetipală
- postulează
existența
unor factori transcendenţi care au trecut prin toate aceste categorii. Să luăm în considerare,
ca un exemplu, gama de modalităţi în care arhetipul planetar plutonian își găsește expresie în experiența umană. Cercetarea astrologică a stabilit că funcția primară a arhetipului plutonian este de a împuternici,
de a intensifica, a aprofunda, a distruge și a transforma. Ea simbolizează experiența de viață atât interioară cât și exterioară, la nivel individual și dar şi colectiv, forța instinctuală a fiinţei, evoluţia prin
propria transformare prin conjugarea conștiinței de sine şi reflexivitatea umană. Astfel, prin arhetipul
lui Pluto experimentăm forţa instinctuală inter-umană, puterea de convingere ca voință de a exercita puterea cuiva și ca nevoie de transformare interioară.
De asemenea, în plan extern regăsim puterea elementară, primară, de natura
plutoniană menită a impresiona prin experiența umană colectivă, care produce de multe ori transformarea
radicală
și restructurarea
lumii exterioare. Pluto se referă la forţa titanică a instinctului interior care vine
din propriile profunzimi și,
de asemenea, la forţa neştiută din adâncurile pământului cum se întâmplă în cazul erupțiilor vulcanice sau la forţa energiei
nucleare, dar și
la imensa cantitate de energie stocată în adâncurile materiei. Aceasta se referă în egală măsură la propria natură animalică, instinctuală, cât și la aspectul ferocităţii din lumea animală, în sine,
întâlnite, de exemplu, în junglă
sau în adâncurile oceanului.
În filosofie,
principiul lui Pluto se regăseşte atât în ideea nietzschiană de voință de putere cât și în cea schopenhauriană a voinței inexorabile. În epistemologie
vedem cum principiul plutonian este exprimat cel mai clar de activitatea lui
Foucault, cu accent pe motivaţia luptei
pentru putere care stă în spatele tuturor cunoștințelor. În psihologie, arhetipul lui Pluto este
descris de Freud prin noțiunea
de ID, unități
instinctual-biologice inconștiente,
care trebuie să
fie controlate și
subjugate de către
ego-ul rațional
la cererea superego-ului, autoritatea morală internalizată. Principiul plutonian este, de
asemenea, legat de arhetipul jungian al Umbrei, acea partea intunecată a psihicului care conține forța reprimată și puterea îngropată în inconștient, contrabalansând astfel unilateralitatea personalităţii
conștiente. O altă faţetă a arhetipului plutonian este descris de
conceptul adlerian referitor la unitatea de putere a individului.
Teme plutoniene exprimate
arhetipal în realitate concretă găsim în mitologie și în manifestarea simbolică a unor motive mitologice. De exemplu,
Pluto este conducătorul lumii subterane, a lumii interlope şi se referă la lumea de dincolo, la inconștientul devenit conştient prin explorarea
profunzimilor interioare dar Pluto se referă şi la lumea interlopă cunoscută nouă – Mafia, celebrul
sindicat al crimei, afacerile oneroase, în care temele lumii interlope mitice
sunt jucate psihologic la un nivel
socio-cultural. Dimensiunea plutonică a experienței cuprinde, de asemenea, şi acele calități universale care sunt
asociate cu tema lumii interlope:
mirosuri respingătoare,
gusturile fetide, culorile sumbre, roşu întunecat şi neagrul, extreme de căldură și frig etc. Pluto este asociat apoi, cu procesele de
putrefacție,
de descompunere, de distrugere și
cu tot ce a fost reprimat și
ascuns, forțat
să se ducă în
adâncimile sufletului sau în măruntaiele
Pământului, așa cum sunt deşuerile toxice sau gunoiul.
Cu toate acestea, așa cum aflăm în marile mituri
ale omenirii, în
noroiul lumii interlope se află
bogăţii neştiute şi este sarcina de Eroului să coboare în sine, să
conştientizeze nevoia acestei călătorii în adâncimile abisale ale fiinţei pentru a
aduce la suprafață
comori, altfel greu de găsit.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu