Motto:

Multa ştiinţă îl apropie pe Om de Dumnezeu; puţina ştiinţă îl îndepărtează şi de ştiinţă şi de Dumnezeu. Iar Omul atâta preţuieşte câtă apropiere de Dumnezeu şi-a câştigat în sine... (Nicolae Steinhart)

vineri, 22 august 2014

Pluridimensiunea plutoniana

- 2 -

Ca să facem o trecere în revistă a lui Pluto haideţi să pornim de la semnificaţia astrologică care se referă la instinct, la evoluție, la moarte şi renaștere, la transformarea interioară şi exterioară, la forțele elementare, la natura dezlănţuită, la creație şi la distrugere. Calitățile și caracteristicile sale sunt legate de adâncimea perspectivei personale şi colective, de intensitatea şi limitările trăirilor şi acţiunilor personale şi colective, de viciile devoratoare, de obsesii, posesivitate.
Ca şi concept psihologic și filosofic, el este legat de Umbră, de unitate instinctual-biologică inconștientă, de inexorabilul schopenhauerian, de voinţa de putere nietzscheană, de soarta, de arderile cathartice, de libido, de viață și de luptă cu moartea, scatologiea.
Ca expresie mitologică îl regăsim în noţiuni ca stăpân absolut al lumii subterane, Shiva-Shakti, energia kundalini, Dionysos, Pan, Hades, Diavolul, Kali, Medusa, Uroborus, Durga, Mara, Quetzalcoatl, singurul colaborator din lumea pământeană fiind Mercur/Hermes cae însoţea sufletele celor duşi în lumea de jos.
            Latura forţei plutoniene, rea sau bună, o regăsim la dictatori, gangsteri, politicieni și oameni de afaceri veroşi şi fără scrupule, cercetători, psihoterapeuți, astrologi, la cei care au profesii legate de subteran - mineri, arheologi, speologi ş.a. La nivel mundan această latură este asociată cu focul natural – erupţiile vulcanice, forţele dezlănţuite ale naturii, efectul distrugător al energiei nucleare, exploziile, extremele climatice – cald şi frig.
În ceea ce privește psihologia umană, Pluto se referă la catharsis, la puterea instinctual-emoțională, atât personală - așa cum se întâmplă în timpul sesiunilor terapeutice experimentale, de exemplu, sau prin eliberarea sexuală și alte activități instinctual expresive – cât și colectivă - când instinctele primitive adânc înrădăcinate în natura umană se ridica la suprafata pe timp de război sau în timpul colapsului statului de drept. De multe ori psihicul colectiv, puternic și captivant, are efect devastator.
             La nivelul mitologic, experiența plutoniană de catharsis, de eliberare a instinctelor este personificată de caracterul zeilor greci Pan, jumătate om, jumătate animal, cu copite şi corniţe, mereu în preajma lui Dionisos şi care mai târziu va reapărea în creştinism ca întruchipare a Diavolului, și Dionisos, zeul vinului, care, așa cum sugera şi Nietzsche, era asociat cu stările frenetice de posesie, cu o vitalitate neîngrădită, cu nevoia de a se abandona instinctelor şi prin anihilarea sinelui individual.
La nivel social, aceste aspecte ale arhetipului plutonian se manifestă, de exemplu, prin imoralitate, prostituţie, lipsă de scrupule, sexualitate debordantă sau prin acţiuni şi activitaăţi în care conștiința individuală este spulberată sub influenţa grupului care produce o descărcare de energii instinctuale şi emoţionale greu de stăpânit cum se întâmplă la evenimentele de masă - concerte rock, carnavaluri, marșuri de protest sau evenimente sportive. Fie ele mitice sau psihologice, individuale sau colective, crescute sau distructive, toate formele de catharsis dominate de eliberare instinctuală evidenţiază, odată în plus, faţetele multiple ale arhetipului plutonian. Ceea ce ştim despre Pluto se regăseşte şi la celelalte panete, fiecare fiind asociată cu semnificații universale, arhetipale care impregnează realitatea la toate nivelurile - fizic, psihologic, emoțional, intelectual, socio-cultural, mitic, și spiritual - și vădesc existența unor principii și puteri transcendente dinamic structurate si animate de experiența umană. Aceste arhetipuri planetare sunt puterile care au modelat mituri în trecut și va continua să modeleze noi forme de expresie mitologică individuală şi în viitor, în contextul cultural-istoric al epocii moderne. Deși m-am concentrat aici pe panteonul mitic european deoarece cei mai mulți cititori sunt familiarizați cu acesta, pe deoparte, iar pe de alta deoarece are cele mai clare asociații cu tradiția astrologică occidentală, trebuie subliniat faptul că arhetipurile planetare sunt transculturale chiar dacă expresia acestor principii este întotdeauna îmbrăcată și încărcată cu contextul cultural, social, istoric, geografic în care apar. 
Caracteristicile și calitățile plutoniene nu se regăsesc doar la zeii greci - Hades, Dionisos, Pan sau la monştrii cum sunt Gorgona şi Medusa, le regăsim în toate tradiţiile mitice. În mitologia indiană, de exemplu, zeul Shiva reprezintă ritmul, focul perpetuu al procesului cosmic al creației și distrugerea, personifică un aspect esențial al arhetipului plutonian, la fel ca și Shakti, echivalentul feminin al lui Shiva. Elementele importante ale sensul plutonian sunt, de asemenea, reprezentate de zeițele hinduse Kali și Durga, prin spiritul demonic Mara din tradiția budiste sau de zeul germanic Wotan. Versatilitatea demiurgică a lui Mercut este foarte bine exprimă, în multe privințe, de dimensiunea plutonică, la fel ca și motivul alchimic al șarpelui gnostic Uroborus iar principiul morţii şi renaşterii este clar deoarece în sens arhetipal, principiile enumerate nu se limitează la teme mitice singulare sau nu sunt personificate de un singur zeu. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu