- 2 -
Ca şi concept
psihologic și
filosofic, el este legat de Umbră, de unitate instinctual-biologică inconștientă,
de inexorabilul schopenhauerian, de voinţa de putere nietzscheană, de soarta, de
arderile cathartice, de libido, de viață și de luptă cu moartea, scatologiea.
Ca expresie mitologică
îl regăsim în noţiuni ca stăpân absolut al lumii subterane, Shiva-Shakti, energia
kundalini, Dionysos, Pan, Hades, Diavolul, Kali, Medusa, Uroborus, Durga, Mara,
Quetzalcoatl, singurul colaborator din lumea pământeană fiind Mercur/Hermes cae
însoţea sufletele celor duşi în lumea de jos.
Latura
forţei plutoniene, rea sau bună, o regăsim la dictatori, gangsteri, politicieni
și oameni de
afaceri veroşi şi fără scrupule, cercetători, psihoterapeuți, astrologi, la cei care au profesii legate de subteran
- mineri, arheologi, speologi ş.a. La nivel mundan această latură este asociată
cu focul natural – erupţiile vulcanice, forţele dezlănţuite ale naturii,
efectul distrugător al energiei nucleare, exploziile, extremele climatice –
cald şi frig.
În ceea ce privește psihologia umană, Pluto se referă la catharsis, la puterea instinctual-emoțională, atât personală - așa cum se întâmplă în timpul sesiunilor terapeutice
experimentale, de exemplu, sau prin eliberarea sexuală și alte activități instinctual expresive – cât și colectivă - când instinctele
primitive adânc
înrădăcinate în natura umană se ridica la suprafata pe timp de război sau în timpul colapsului statului de drept. De
multe ori psihicul colectiv, puternic și captivant, are efect devastator.
La nivel social,
aceste aspecte ale arhetipului plutonian se manifestă, de exemplu, prin imoralitate,
prostituţie, lipsă de scrupule, sexualitate debordantă sau prin acţiuni şi activitaăţi în care conștiința individuală este spulberată sub influenţa grupului care produce o descărcare de energii instinctuale şi emoţionale
greu de stăpânit cum se întâmplă la evenimentele de masă - concerte rock, carnavaluri, marșuri de protest sau evenimente sportive.
Fie ele mitice sau psihologice, individuale sau colective, crescute sau
distructive, toate formele de catharsis dominate de eliberare instinctuală evidenţiază, odată în plus,
faţetele multiple ale arhetipului plutonian. Ceea ce ştim despre Pluto se regăseşte şi la celelalte
panete, fiecare fiind asociată cu semnificații universale, arhetipale care impregnează realitatea la toate nivelurile - fizic,
psihologic, emoțional,
intelectual, socio-cultural, mitic, și spiritual - și vădesc existența unor principii și puteri transcendente dinamic structurate si
animate de experiența
umană. Aceste
arhetipuri planetare sunt puterile care au modelat mituri în trecut și va continua să modeleze noi forme de
expresie mitologică individuală şi în viitor, în contextul cultural-istoric al epocii
moderne. Deși
m-am concentrat aici pe panteonul mitic european deoarece cei mai mulți cititori sunt familiarizați cu acesta, pe deoparte, iar pe de alta
deoarece are cele mai clare asociații cu tradiția astrologică occidentală, trebuie subliniat faptul că arhetipurile planetare sunt
transculturale chiar dacă expresia acestor principii este întotdeauna îmbrăcată și încărcată cu contextul
cultural, social, istoric, geografic în care apar.
Caracteristicile și calitățile plutoniene nu se regăsesc doar la zeii greci
- Hades, Dionisos, Pan sau la monştrii cum sunt Gorgona şi Medusa, le regăsim
în toate tradiţiile mitice. În
mitologia indiană,
de exemplu, zeul Shiva reprezintă ritmul, focul perpetuu al procesului cosmic al
creației și distrugerea, personifică un aspect esențial al arhetipului plutonian, la fel ca și Shakti, echivalentul feminin al lui
Shiva. Elementele importante ale sensul plutonian sunt, de asemenea,
reprezentate de zeițele
hinduse Kali și
Durga, prin spiritul demonic Mara din tradiția budiste sau de zeul germanic Wotan. Versatilitatea
demiurgică a lui Mercut este foarte bine exprimă, în multe privințe, de dimensiunea plutonică, la fel ca și motivul alchimic al șarpelui gnostic Uroborus iar principiul
morţii şi renaşterii este clar deoarece în sens arhetipal, principiile enumerate
nu se limitează
la teme mitice singulare sau nu sunt personificate de un singur zeu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu