Motto:

Multa ştiinţă îl apropie pe Om de Dumnezeu; puţina ştiinţă îl îndepărtează şi de ştiinţă şi de Dumnezeu. Iar Omul atâta preţuieşte câtă apropiere de Dumnezeu şi-a câştigat în sine... (Nicolae Steinhart)

luni, 30 iulie 2012

Tipologii psiho - astrale


                                                                                                                                         - 1 -

Probabil sunteţi familiarizaţi cu situaţia în care spuneţi ceva obiectiv şi raţional, dar partenerul vostru să aibă o reacţie emoţională contrară şi să se simtă rănit. Sau aţi fost vreodată deranjaţi de faptul că soţul sau soţia erau extrem de ponderaţi şi de cu picioarele pe pământ, atunci când vă lăsaţi fantezia să bată câmpii?
Acest fenomen interesant, dar aproape de neînţeles este bine-cunoscut. În ciuda faptului că individualitatea umană "se lasă" categorisită, Jung  explică acest fenomen, şi el, prin clasificarea acestei individualităţi în patru tipuri psihologice. Conform teoriei lui conştiinţa de sine cunoaşte patru moduri principale de percepţie care se exprima în mod diferit, mai mult sau mai puţin puternic, în fiecare individ: gândireaintuiţia, sentimentul, percepţia sau senzaţia şi care, astrologic, sunt asociate celor patru elemente: foc, aer, apă şi pământ.
Ele pot fi definite ca două perechi antitetice: gândirea şi intuiţia sunt considereate raţionale (în sensul că ele valorizează, implică judecata de valoare şi se completează reciproc). Pe când sentimentul şi senzaţia  sunt considerate funcţii iraţionale, pentru că ele nu judeca, ci pur şi simplu percep lucrurile altfel decât pe cale raţională. Firesc, nu toate cele patru funcţii sunt la fel de puternice în individ. O funcţie domină, în timp ce alta tinde să fie subşiminală. Pentru a deveni cu adevărat un Întreg, o persoană trebuie să încerce să-şi dezvolte toate cele patru moduri de percepţie. Aceasta este o sarcină extrem de dificilă iar Jung scrie în Tipuri psihologice - ştim că un om nu poate fi în acelaşi timp Întreg, ca fiinţa evoluată; el nu va fi niciodată complet ci va dezvolta anumite calităţi în detrimentul altora, şi astfel integritatea ideală nu este niciodată atinsă.
În astrologie, cele douasprezece semne ale zodiacului sunt structurate elementar: foc, aer, apă şi pământ. Elementele ne informează despre atitudinea predominantă a unei persoane. De exemplu, dacă tema natală a unui nativ este dominată de distribuţia majorităţii planetelor în semne de foc, vorbim despre un tip elementar de foc. Modul de manifestare şi percepţiile sale sunt predominant de foc, ceea ce este echivalent cu tipul intuitiv jungian.
Ca să înţelegem cum lucrează acestea, să ne aruncăm puţin privirea şi asupra altor culturi a căror tradiţii mitologice, religioase şi filosofice includ un sistem de matrici energetice care vorbesc despre o energie primară ce se regăseşte în Tot şi Toate chiar dacă ea poartă nume diferite – chi, prana, eter, forţă vitală ş.a. Interesant este că, în toate, regăsim un numitor comun pentru această matrice - caracterele generale identice. În Tibet regăsim stupa, o construcţie mistică formată din elemente geometrice: pătrat – pământ, sferă – apa, spirala – focul, semiluna – aerul  şi o mică sferă care se găseşte între cornurile Lunii este eterul, energia primară care a generat viaţa în forme evolutive - pătratul devine sferă, apoi spirală, apoi se disipeaza ca prin contracţie să redevină sferă. În China, regăsim cele cinci elemente – lemnul, focul, pământul, metalul şi apa. În Grecia, găsim sistemul elementar foc, aer, pământ şi apă cărora le dă coeziune tymos-ul, eterul. În Evul Mediu teroria elemetelor este preluată prin scrierile lui Galen şi se elaborează Teoria umorilor prin corelarea elementelor cu umorile. Regăsim ideea de elemente primordiale şi în mitologie; la greci îi avem pe Ouranous –aerul, Geea – pământul, Okeanous – apa, Cyclopus – pământul; la summerieni Anu – aerul, Enlil – focul, Ninurta – pământul şi Enkidu – pământul ş.a.
Evoluţia omenirii însăşi este pendinte întrucâtva de cele patru elemente; în scrierile hinduse şi budiste găsim corelaţia elemente primare – chakre energetice, în cele de spiritualitate asocierea foc – iubire, aer – lăcomie, pământ – dăruire şi apă – liniştea interioară. Teoria celor patru elemente se regăseşte în spatele multor scrieri oculte sub denumirea de corpuri subtile care se întrepătrund cu câmpurile de energie. Astfel, în esenţă, trebuie să înţelegem că nivelul la care operează astrologia este cel al:
-          matricelor energetice,
-          a fluxurilor de energie şi
-          transgresarea acestor energii.
Tradiţional elementele au fost concepute ca perechi cu acţiune antagonistă: foc  aer care sunt exteriorizate şi extravertite şi apă  pământ care sunt interiorizate şi introvertite. Perechea foc – aer este activă şi creativă pe când cea apă – pământ este receptivă şi pasivă. Cele două perechi sunt similare cu elementele fundamentale ale filosofiei chineze – yin şi yang sau cu expresia energiei în helenismul clasic - apolonian versus dionisiac.      
O veche legendă spune despre antagosnimul perechilor elementare, că Aerul este cel care întreţine Focul şi îl face să ardă cu vâlvătăi, în timp, ce Focul este fascinat de modul în care Aerul se ridică spre orizonturile nebănuite; Apa este sentimentală şi sensibilă şi are nevoie de o formă ca să-şi fluidizeze emoţiile şi vine Pământul care îi dă suportul pentru a curge.    

                                                                           

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu