Motto:

Multa ştiinţă îl apropie pe Om de Dumnezeu; puţina ştiinţă îl îndepărtează şi de ştiinţă şi de Dumnezeu. Iar Omul atâta preţuieşte câtă apropiere de Dumnezeu şi-a câştigat în sine... (Nicolae Steinhart)

sâmbătă, 7 iulie 2012

Arhetipul lui Mercur (Gemeni): - capacitatea Omului de a transcede mentalitatea, tradițiile, eresurile și conservatorismul prin gândire - mercurian - 10


Puterea umanităţii bazată pe experienţele din trecut precum şi depășirea tradiţiilor  conservatoare, se regăsește în dualitatea Gemenilor. Este arhetipul eroului care transcende tabuurile şi interdicţiile cele mai sacre şi a gemenilor care au comis păcatul originar împotriva ordinii divine şi au deranjat schema nemuririi sufletului inconştient, ceea ce a dus la dihotomia viață - moarte.
Perechea de oameni identici evocă o teamă superstiţioasă a anticilor care au gândit modelul gemenilor ca ceva supranatura, ca un compromis între ordinar şi minunat, unul dintre gemeni a fost adesea considerat a fi născut dintr-un tată muritor şi cealalt dintr-un tată zeu, mitologic vorbind avem aceeaşi polaritate: geamănul muritor şi geamănul nemuritor ca şi în cazul lui Castor şi Polux  sau a Elenei şi Clitemnestrei, Elena era sora divină a lui Castor, iar Polux fratele muritor al Clitemnestrei;  mai târziu Castor şi Polux au fost imortalizaţi în constelaţia Gemenilor de către tatăl zeu, la rugămintea fratelui care i-a cerut acestuia să împartă nemurirea cu fratele muribund. În plus, dualitatea vieţii şi a morţii a fost reprezentată şi în prima pereche de oameni  sau prima pereche de zei care au coborât din Ceruri pe Pământ pustiu, pentru a-l aranja şi a-l popula cum se întâmplă în mitologia japoneză: Izanaki - primul om şi Izanami - prima femeie.
Dualitatea reprezentată de gemeni este uneori considerat hermafrodită, cum se regăseşte în dualitatea zi şi noapte, bine şi rău, bărbatul şi femeia etc. Apoi, unul dintre gemeni a trebuit să moară, cu scopul de a consolida dreptul de proprietate asupra Pământului de către rasă umană, geamănul mort devenind zeul morţilor. În mod similar, fratele şi sora comit incestul ritualic, necesar pentru continuitatea omenirii, proces de care ei devin conştienţi, nu doar de viaţă ci şi de moarte, ceea ce indică un destin separat şi independent de fiinţă umană care trăieşte în lumea naturii care şi ea moare şi renaşte, ceea ce ar sugera existenţa părţii nemuritoare din fiecare. Povestea biblică a lui Adam şi a Evei se pare că provine de la un asemenea mit.
Ideea acestui arhetip se referă şi la semnul opus, cel al Săgetătorului, cel care au rupt tradiţia, ordinea naturală a lui Saturn, pentru o ordine superioară şi a despărţit omenirea de lumea animală. Dacă pornim de la ideea că Gemenii au distrus legătura omului de natura sa primară, Săgetătorul a iniţiat respectul faţă de religie care reface legătura cu ordinea primară.
Dacă mergem la esenţa miturilor, şi citim cu atenţie printre rânduri, observăm că omul este cel care creează lumea cu toate lucrurile necesare şi utile. Aşa se întâmăplă, de exemplu, cu zeul chinez Fu-Xi; el afirmă tradiţiile şi ritualurile, inventează instrumentele necesare scrisului şi transmite această moştenire urmaşilor săi, după ce a locuit pe pământ şi care şi-a îndeplinit misiunea în conformitate cu arhetipul precedent lunar. În imaginea tipică a eroului cultural vedem că cel de al treilea semn de aer, completează ideea de creaţie care, de acum, ia o formă concretă.
Odată cu instituirea acestei imagini asistăm şi la o transgresiune a interdicţiei care a fost iniţial, o metodă de auto-afirmare sau mai de grabă de reconfirmare pentru antici; existenţa alter ego-ului, a imaginii în oglindă, a perechii complementare - unui zeu amăgitor, care minte şi fură definit în terminologia mitologică drept jongleurul. Activitatea mentală a oamenilor stă sub semnul acestuia, el este zeul calculelor, scrierii şi limbajului. Logica umană se pare că a apărut iniţial dintr-o înşelăciune. Nou-născutul Hermes fură vacile lui Apollo şi în ciuda adevărului imperativ cerut de Zeus, Apolo nu a putut obţine mărturia înşelătorului din scutece care a înşiruit poveşti fără sfârşit pentru a-şi scuza gestul.
         Zeu al comunicării şi al scrisului serveşte ca mediator între zei şi oameni, este un mesager lui Zeului suprem şi în această calitate însoţeşte sufletele morţilor în lumea subpământeană – ca elenul Hermes sau egipteanul Thoth, ca romanul Mercur sau fenicianul Melkarth, el este stăpânul interacţiunilor dintre oameni şi protejează activităţile de schimb şi comerţul. Este foarte inventiv, apelează la tot felul trucuri si nu ţine seamă nici de interdicţiile cele mai sacre, cum face nordicul Loki care i-a făcut proşti odată, pe zei, în glumă şi a rupt tratatul de pace între zei şi giganţi. Toţi aceşti factori permit să luăm în considerare imaginea zeului jongleur, şmecher, precum şi cea a strămoşilor-gemeni ca fiind cele mai vechi autoportrete ale omenirii.
 Arhetipul planetei Mercur se referă la etapa istorică de inventare a scrisului, care a permis fixarea miturilor şi a istoriei, a dus la rezultate în toate domeniile Cunoaşterii şi a ştiinţei ca spaţiu cultural separat, iar aceste semnale vorbesc despre începutul intelectualizării omenirii. Curiozitate mercuriană promovează contactul dintre civilizaţii, ceea ce a dus la dezvoltat flotelor maritime şi comerciale ceea ce ar corespunde supremaţiei oraşelor stat.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu