Aprecierea
de natura emoţională nu interferează cu dreptul social - cum ar fi, de
exemplu, faptul că zeiţa iubirii şi a
frumuseţii încheie un acord de alianta cu Marele zeu, dar un militar, un
comandant demn să reprezinte furia zeilor în timpul luptei în care să se
regăsească înţelepciunea minţii umane şi forţa emoţională cărora pretinde că se
substituie, da. Arhetipul lui Marte este asociat cu ideea de a merge
dincolo de comunitate, cu regulile şi legităţile sale, în căutare unor noi tipare
de exprimare a forţei.
Vechii
zeii ai pădurilor şi ai de fiarelor sălbatice identificaţi cu războinicii
păstori se corelează cu acest arhetip. Un cioban trăieşte mare parte a
timpului în natură, în afara comunităţii, răspunde personal pentru turma lui şi
pentru păşunea lui pe care trebuie să le apere de duşmanii neaşteptaţi şi orice
tip de situaţie neprevăzută şi periculoase. Fiind izolat de comunitate, el
trebuie să îşi dezvolte capacităţi naturale proprii. În afara subtilităţilor
care ţin de civilizaţie, el trebuie să depăşească propriile sale blocaje şi
aceasta este fundamentul pentru înţelepciunea nativă pe care trebuie să o readucă
în societate. De aceea, imaginea Păstorului, la un moment dat, va coincide
cu cea de apărător şi comandant. Nu întâmplător, zeul roman Marte, zeu al
naturii sălbatice efective avea ca simbol Lupul. Oare unde am mai întâlnit noi
această asociere? Da, gândiţi bine, la daci şi tot ca simbol a luptei în
spatele căreia se ascunde ideea de apărare a independenţei şi libertăţii
naturii. Tinerii dăruiţi lui dinainte de a se naşte, erau crescuţi în afara
zidurilor cetăţii, obligaţi de timpuriu să înveţe să supravieţiască şi să
lupte. Posibil o suprapunere teporală a educaţiei de tip spartan. Erau numiţi
mamertius de la eroii mitologici latini şi în care se regăseşte de fapt, numele
italic a lui Marte, Mamert.
Păstorul
şi asocierea acestuia cu războiul cu Dumnezeu şi cu Moartea seamănă foarte mult
cu povestea lui Marte şi a lui Pluto, ultimul a simbolizat dintotdeauna
imaginea Duşmanului Veşnic, întruchipează răul şi moartea, este cel care
urmăreşte să distrugă ordinea lumii terestre de sub stăpânirea jupiteriană, cel
care personifică principiul binelui, norocul şi succesul, ceea ce sugerează că iniţial,
cei doi au reprezentat unul şi acelaşi arhetip. Zeul războinic a fost şi un
distrugator care nu doar şi-a apărat propriile turme şi şi-a reuperat bunurile
furate, dar le-a apărat şi pe ale altora. Cu toate acestea, acest nou Zeu,
invincibil, a dobândit în noua calitate şi dramul de înţelepciune necesar. La
fel ca Zeii Luminii sau ai Fulgerului care sunt printre altele şi stăpânii războiului
- lupta cu răul, dar ei ţin activă şi funcţia naturală sexualităţii masculine.
Stăpânirea
misterelor magiei este şi ea un atribut al zeilor războiului; să nu uităm că
zeiţa elenă Athena întruchipează la origini, esenţa funcţiei plutoniene şi care
nu reflectă ideea de forţă, distrugere şi moarte ci o înţelegere profundă a
naturii precum şi capacitatea de a controla forţele naturale direct, în scopuri
terapeutice. Şi aşa s-a format o nouă imagine mitologică, cea a Comandantului
care împrumută forţa de la natură, dar îşi foloseşte mintea ca instrument de
civilizare. Şi ce este mai important este o imagine morală, ca iranianul
Vishtasp sau Hiawatha a indienilor americani. Unificarea funcţiilor
şi atributelor diferiţilor zei a devenit posibilă sub sceptrul unui astfel de
Dumnezeu ideal. Marte a facilitat unitatea teritorială la romani; Egiptul
îşi datorează unitatea lui Amon al cărui simbol iniţial a fost un berbec, deci
afişează funcţia de păstor şi identificat la începuturi cu zeul
războiului Montu.
Unificarea
celor mitologeme cea Solară şi zeul Ra, se poate asocia cu exaltarea astrologică
a Soarelui în Berbec deoarece Berbecul reflectă funcţia integrantă a Soarelui,
iar Amon-Ra personifică înţelepciunea universală care a fost descrisă de constelaţia
Berbecului. Uneori, un comandant tânăr, înţelept, a reuşit să-l înlocuiască pe
cel bătrân şi a devenit liderul aflat pe punctul de a da urca omenirea pe o
nouă treaptă de dezvoltare, la fel ca germanul Odin sau ca în revoluţia
religioasă eşuată a lui Akenathon.
Ideea
unui Dumnezeu care ajunge la conducere nu prin forţă, ci prin propriile
calităţile personale, se corelează cu afirmarea independenţei individului în
societate, precum şi cu dreptul acestuia de a avea propria
existenţă. Noţiunea de organizare statală dar şi promulgarea legilor care
să stabilească ierarhiile şi funcţionarea acestora sunt progrese care completează
prin polaritate, semnul Balanţei. Arhetipul Berbecului reprezintă temelia
spirituală pentru lumea interioară a omului. Religiile mai recente, cum ar fi creştinismul şi
islamul au împrumutat într-o măsură considerabilă, mare parte din imaginile
asociate acestui arhetip.
În
concluzie, ciclul mitologic creează un cerc plin de noţiuni arhetipale. Se
încheie astfel ciclul de evoluţie prin unificare, de la general la particular,
de la colectivitate la individualitate, de la conştientul colectiv la cel
personal, prin elementul foc, cel care purifică şi exaltă, vezi grecul Eros sau
hindusul Agni, şi care dă naştere la viaţă în abisul adormit de Haos. Aceasta
este imaginea de dezvoltare a reprezentări mitologice ca un întreg.
Arhetipurile
astrologice s-au format în timp, şi se pot identifica straturi separate dar şi
particularităţi ale percepţiei asupra lumii în funcţie de aria geografică. Dar
chiar şi la o privire superficială faţă de bogăţia de caractere ale mitologiei,
arată că domină cele tipice şi nu cele ocazionale, prin preluări succesive. Astfel,
astrologia îşi permite să se bazeze pe mai vechile experienţe de apreciere a
fiinţei umane.
Studiul
arhetipurilor universale din diferitele tradiţii mitologice creează o bază
fundamentală pentru pătrunderea cunoaşterii astrologice. Semnificaţia planetei
individuale este cu adevărat înţeleasă de către astrolog doar atunci când
aceasta este pe deplin percepută de psihicul său. O imagine arhetipală
serveşte ca o cheie pentru percepţia noastră. În cazul în care imaginea
este subiectivă, ea va deschide uşa propriului psihic, întrucât arhetipul
mitologic serveşte ca şi cheie tipar pentru a psihicului uman.
Mitul oferă ceva caracteristic fiecărei persoana. Thomas
Mann care era atras de astrologie avea să spună la un moment dat că există
întotdeauna o mulţime de asemenea caractere tipice pentru că ceva la fel de
tipic ca şi mitul este un model original, o formă iniţială de viaţă, un sistem
de în afara timpului, o formulă stabilită de antichitate, în care conştientul
aspiră să redescopere mereu prezenţa unor caracteristici ale existenţei sale,
şi este, prin urmare o formă. În romanul "Iosif şi fraţii săi" a
descris horoscopul lui Iosif apelând la numele mitologice ale zeilor babilonieni
şi nu ai celor romani.
Astrologia
are o strânsă legătură cu dezvoltarea gândirii asociative artistice. De
exemplu, unor tineri, cu talente artistice pe care nu le-au valorizat decât în
treacăt şi care studiază cu totul altceva, li se întâmpla să viseze de multe
ori imagini luminoase de planete. Mai târziu, ei vor fi uimiţi să recunoască
faptul că planeta din visul lor era nimeni altul decât ... Jupiter în Peşti,
ceea ce este destul de normal deoarece psihicului unei persoane recunoaşte ceva
nou în propriul arhetip şi reacţioneaza la noutate cu un răspuns emoţional
vibrant. Jung a scris că elementele arhetipale sunt constanta universală a
naturii umane, atunci când acestea devin mai clare pentru persoană, poate
fi însoţite de diverse tonalităţi ale viaţii emoţionale ... ei sunt capabili să
influenţeze, să impresionze, să inspire. Gândirea asociativă care
depăşeşte dominaţia emisferei cerebrale stangi logic va conduce la o percepţie
integrantă asupra lumii, care reflectă activitatea simultană a ambelor emisfere,
a adăugat el.
În
lumea modernă, noţiunea de universal este lipsită de frumuseţe imaginativă şi
este definită de sintagma logică pură. Asta nu înseamnă însă, că suntem
săraci imaginativ în comparaţie cu anticii, care nu gândesc separat aceste
noţiuni de percepţiile lor senzitive. Noi pur si simplu ignorăm fenomenele
despre care am vorbit considerându-le basme. Amplificarea rolului
arhetipului pe care l-a preluat și l-a descris Jung vorbeşte despre funcţia mitologică
a arhetipului. Taylor s-a concentrat asupra acestei funcţii, conectând lumea
exterioară cu realitatea interioară a psihicului uman ceea ce ne permite să recunoaştem
bogăţia lui.
Miturile
aparţin eternităţii şi de aceea nu au dispărut în trecut. În zilele
noastre se caută leagănul civilizaţiei ba în Atlantida, ba în Tibet, ba nu mai
ştiu pe unde, ca să se demonstreze că unitatea originală a omenirii într-adevăr
a existat, dar în afara astrologilor nimeni nu se gândeşte că această unitate
se regăseşte în gândurile şi acţiunile noastre cotidiene, în comuniunea cu
ritmurile cosmice pe care universalitatea acestor mituri le revelează.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu