Naşterea unui mit - Chiron
În vremurile de demult când lumea
era condusă de Zei, în fiecare clipă se năştea câte o poveste care în timp,
avea să se piardă în legendă şi mai apoi în mit…Aşa a fost şi cu Chiron,
înţeleptul centaur care a câştigat nu doar stima muritorilor ci şi pe cea
Zeilor…dar nu a fost din totdeauna aşa.
Încă de la naştere s-a lovit de
neacceptarea propriilor părinţi – mama care îl credea prea urât, o creatură
monstruoasă, pentru că era rezultatul unui viol, apoi indiferenţa tatălui care
din măreţia lui de zeu nu considera necesar să se ocupe de copiii risipiţi prin
lume, conta doar satisfacerea propriilor instincte. Apoi, mai era şi gelozia
soţiei care îşi urmărea cu cerbicie soţul amator de escapade romantice, care
nici ea nu a stat cu mâinile în sân, blestemând fiecare femeie de care acesta
se îndrăgostea. Dar Chiron mai avea ceva deosebit; se trăgea dintr-un nemuritor
şi o muritoare, deci era nemuritor…cel puţin aşa ne spune mitul.
Cu Philyra, frumoasa oceanidă,
fiica lui Okeanos, stăpânul tuturor apelor curgătoare, şi a titanidei Thetys,
nu a fost uşor, Saturn i-a dat târcoale cu asiduitate mult timp, iar aceasta
simţidu-se încolţită de dragostea zeului şi-a rugat tatăl să o metamorfozeze
într-un animal – cal, doar că Saturn a prins de veste şi s-a transformat şi el
în cal şi a urmat ceea ce a urmat…s-a născut o fiinţă fantastică, Chiron,
jumătate om, jumătate animal. Altă legendă spune că, de fapt, Rhea aflând de escapada lui Saturn a
blestemat fiinţa care avea să se nască din uniunea adulterină. Dar indiferent
câte legende s-au ţesut în zorii civilizaţiei, Chiron rămâne, cel puţin pentru
astrologie, zeul care, de la o zi la alta, îşi relevă potenţialul.
Doar că zeii nu i-au fost întru
totul potrivnici lui Chiron. El şi-a găsit un protector neaşteptat în Apollo -
Helios, Zeul Luminii şi al Soarelui. Crescut şi educat de acesta din urmă,
Chiron a fost iniţiat în tainele Cunoaşterii, în timp, stăpânind arta
războiului, apoi arta poetică şi arta cântului şi rând pe rând, a ajuns să
stăpânească cam toate artele. În timp ce, în general, centaurii erau agresivi,
puşi pe harţă, iubeau vinul și femeile, Chiron a fost diferit. El a preferat să se retragă într-o peșteră de pe
muntele Pelion și în scurt timp şi-a câştigat renumele şi respectul ca vindecător, astrolog, înţelept și învățător.
Chiron avut mulți elevi iluștri:
Ahile - războinicul grec datorită căruia Troia a fost cucerită, Asklepios –
cunoscător al plantelor medicinale și chirurg renumit în vremea sa, fiul lui
Apollo, care este considerat părintele medicinei și al cărui caduceu este
emblema familiară a profesiei medicale moderne. Chiron l-a pregătit pe Herakles la rugămintea lui Zeus,
pentru a încheia cu succes cele 12 munci, actele sale eroice care simbolizează
provocările cu care se confruntă fiecare ființă umană pe calea spirituală. De
asemenea, i-a fost profesor lui Jason, care a format grupul argonauților
plecaşi în expedişie ca să recupereze legendara Lână de Aur, Sfântul Graal al
zilelor sale. Chiron era priceput în cititul semnelor astrale şi astfel l-a
ajutat pe Jason să ajungă să atingă comoara atemporală. Dar cea care l-a făcut
renumit a fost Arta Tămăduirii...
În
calitatea sa de Învăţător era mai mare peste centauri; excela în arta
supraviețuirii şi a tămăduirii fiind, printre altele, expert în cunoaşterea
plantelor pe care le folosea în tratamentele sale și în astrologie. Puterea sa
de vindecare stătea în mâini; se spune că dacă el nu putea să vindece atunci
nimeni şi nimic nu vindeca şi, ca paradoxul să fie întreg, nu s-a putut vindeca
pe sine.
Invitaţi
la nunta unui fiu de rege, Centaurii s-au îmbătat și au început să facă
avansuri femeilor prezente, inclusiv mireasei. Prins în lupta dintre centauri
și oaspeții beți, printre care şi Heracles, acesta din urmă, l-a rănit
accidental la coapsă, cu o săgeată otrăvită, scăldată în sângele Hydrei (cum
sângele acesteia era otrăvit, săgeţile muitate în el erau otrăvite)
provocându-i o rană urâtă şi de nevindecat; văzându-se neputincios, chinuit de
dureri atroce, de incapacitatea de a se vindeca și că nu poate muri, s-a retras
în peştera de pe muntele Pelion, de unde a continuat să transmită discipolilor
cunoștințele sale. Prometeu, titanul care a furat focul de la zei și l-a dat
oamenilor şi pentru care a fost înlănţuit pe o stâncă de pe muntele Elbrus, i-a
propus lui Zeus să îi cedeze condiţia de muritor lui Chiron ca să-l elibereze
de suferinţă. Mai marele zeilor a fost de acord şi Chiron a murit în liniște.
Zeus însă i-a dat onoarea cuvenită nemurindu-l în constelaţia Săgetătorului.
Numele
său este tăinuit etimologic şi astăzi în diverse cuvinte care configurează
arhetipul chironian de astăzi – chiromanţie, chiropractică, chirografie,
chirurgie. Nu toate instrumentele derivate din numele său au legătură doar cu
puterea terapeutică a mîinilor; suntem în faţa unei ontologii a cunoaşterii
prin instinct, uman şi animal, prin contopirea minţii cu trupul. Poate că cea
mai bună ilustrare în acest sens se exprimă în artă, opera de artă prinde
formă, mai întâi, în mintea creatorului şi abia apoi mâna creează la propriu.
Potrivit mitului, Chiron a încercat multe tehnici noi și diferite metode de vindecare de pe urma cărora a dobândit cunoștințe semnificative, în încercarea de a găsi vindecarea, dar el niciodată nu-şi va vindeca singur rana. Astfel, Chiron ar putea dobândi o înaltă calificare în domeniul rănilor de orice fel, iar aceasta poate fi un alt sistem de apărare, cel care păzește rana primară.
Numele lui Chiron (KY-ron) provine din mitologia greacă şi este numele unui centaur care a trăit în munţi şi care, datorită înţelepciunii şi ştiinţei sale, a fost desemnat de zei tutorele şi profesorul unor tineri care, mai târziu, au devenit eroi în viaţă.
Tot din mit, aflăm semnificația
astrologică al lui Chiron - include arhetipul Învăţătorului, a Vindecătorului,
Muzicianului, Cercetătorului sau Astrologul prin excelnţă. Mai simbolizează şi
realizarea de sine, satisfacția personală prin melanjul dintre rațiune și
pasiune, inteligență și instinct, animalic și uman. Chiron s-ar traduce prin ,,mână”, iar
termenul ,,chiropractic”, înseamnă cineva care practică medicina cu mîinile sau
poate nimfa Philira, mama lui Chiron care s-a transformat în tei poate sugera
forţa terapeutică, calmantă a tratamentelor cu plante.
Ca
arhetip mundan, se spune că Chiron întruchipează lecțiile de viaţă de
care omenirea are nevoie şi anume capacitatea de a îngemăna preocupările
zilnice ale vieții (plata chiriei, spălat rufele, și așa mai departe), cu realitățile
spirituale profunde, simbolizeând astfel o punte de lucru între tărâmul
pământean și cel spiritual și astfel să găsească echilibru de care are nevoie.
Într-o temă astrală, Chiron
reflectă energiile arhetipale ale vindecătorului, ale şamanului, rănit și ale
profesorului care, potențial, există în fiecare dintre noi. Deşi subiectul este
departe de a fi fost complet elucidat, plasarea lui Chiron în tema natală
reflectă rana afectivă, involuntară, din copilăria timpurie. Această rană
chironiană este o leziune a naturii noastre instinctuale cu impact extrem de
puternic asupra încrederii. Ea a fost provocată, de regulă, de către cineva
apropiat nouă şi în care aveam încredere.
Astrologul englez, Liz Greene, este de părere că rănirea s-a produs ca
urmare a unei neglijenţe stupide sau din neatenţie şi în consecinţă, nu există
o persoană anume care să fie acuzată de rea intenţie. Rana chironiană este o
durere care nu va fi niciodată vindcată complet.
Ființă umană are o structură
constitutivă foarte complexă. În plus, față de constituția energetică, adăugaţi
şi constituția anatomică şi fiziologică cu tot cu funcționarea sistemelor de
organe – endocrin, nervos și imunitar ş.a.; complexitatea acestui organism viu,
care funcționează ca un întreg, ne permite să percepem și să exprimăm cât de
complicată și cât de mare este problema ego-ului față de conștiința de sine a
individului. Dacă adăugăm la aceasta, ideea că nimeni nu trăiește singur, în
sensul că individul depinde de familie dar și de comunitatea în care trăieşte,
ca să se raporteze la social și să se angajeze în activități profesionale, este
o idee ușor acceptabilă; contactul cu o persoană - cu resursele sale
interioare, cu calităţile şi talentele lui precum și cu limitările sale care nu
sunt incluse în structura lui genetică, nu poate fi mecanică, ci mai degrabă
depinde de un efort conștient și ar fi perfect, consecvent de-a lungul vieții
sale.
Astfel, conexarea unui individ cu
propriul procesul de individuație - care include şi problemele de sănătate
într-un sens cât mai larg - depinde recunoașterea și interesul faţă de ființa
sa interioară. Ar trebui remarcat faptul că acest interes reflectă un proces
dinamic, care poate începe în orice moment al vieții, de la începutul anului
până la sfârșitul lunii. Indiferent însă, chiar dacă există şi unele excepții,
cazul în care persoana află că există o urgență de familie sau că o persoană
din mediul pe care îl frecventează are o problemă, prin poziţia şi atitudinea sa
necesită participarea lui la desfăşurarea evenimentelor din lumea exterioară.
Prin urmare, modul cum
relaționează cu sine şi cu lumea exterioară, reflectă dinamica procesului de
necesitate, inclusiv problema sănătății proprii dar şi a comunităţii din care face
parte. Dacă o persoană recunoaște necesitatea de contact și de experiența cu
fiinţa sa interioară, declanşarea procesului numit metanoia sau schimbarea de
proces mental, apucând o nouă direcție spre lumină, va duce la o dezangajare în
raport cu identificarea pură și exclusivă cu lumea materială și implicarea
într-un proces de maturare individuală sau de individuație, în sens strict, şi
care, în cele din urmă, poate duce la reconectarea cu sinele. Am putea adăuga
că dezvoltarea ego-ului față de fiinţă, ca totalitate, se va realiza şi prin
integrarea corpului în acest proces, această integrare implicând abordarea
sănătăţii sub toate aspectele ei. Un simptom este privit ca un simbol care
exprimă nevoia de a integra un element
nou în conştiinţa reprimată.
Pentru James Hillman, factorii de
personalitate cum sunt sentimentalismul, eficientizarea costurilor, creşterea
puterii și fervoarei religioase sunt factori recurenţi care pot duce la boli,
în special cele ale inimii. Pentru el, infarctul ţine de ideea de consistent,
de totalitate şi arată că inima omului modern fie nu este pregătită pentru
valorile intrate în circulație, fie a fost constrânsă de varii stricturi să nu
li se permită să treacă mai departe şi că aceste valori vin din lumea fanteziei
şi a imaginaţiei. Am putea spune că ego-ul nu ne lasă să dăm drumul conținuturilor
inconștientului să iasă la lumină şi de aici, creşte tensiunea internă, ceea ce
este un pericol şi sporeşte starea anxioasă a individului. Atunci când aceste
conținuturi sunt asociate cu conflicte cum este iubirea, de exemplu, rezultatul
poate fi o lipsă de armonie care duce la aritmie. Bolnavul de inimă exprimă
detaşarea de ego şi se orientează spre necesitatea iubirii aşa că nu trebuie
decât să se reataşeze la sine pentru ca armonia să revină. De aceea, accentul
pe refacerea armoniei dintre Eu şi Sine este fundamentală pentru stabilitatea
sa ca întreg, inclusiv a sănătăţii sale, deoarece va permite dezvoltarea
procesului de individuație (Jung) şi care este important pentru fiecare dintre
noi. Acesta este procesul de a individualiza, de a deveni ceea ce este cu
adevărat individul, rezultatul interacțiunii dintre el şi colectivitate pe de o
parte și modul în care se adaptează la esenţă, pe de alta.
În activitatea sa clinică,
terapeutul trebuie să ia în considerare şi aspectul simbolic al bolii care
provoacă imaginaţia pacientului – de câte ori nu ne închipuim, atunci când avem
simptome pe care nu ni le putem explica sau nu le recunoaştem, că suntem grav
bolnavi? – şi care, de fapt, este rezultatul contactului dintre inconștientul
personal și cel colectiv şi creează condițiile pentru a înţelege mai bine ce
s-a schimbat în dinamica organismului. Astfel, relaţia pacientului cu boala sa
și cu recuperare este strâns legată de ce se întâmplă la nivel mental. Prin
urmare, putem vedea că simptomul este un simbol care exprimă și dezvăluie o
cale de decuplare. Aceasta depinde de ego, în cazul în care acesta va înţelege
ce se întâmplă, va da un sens procesului în cazul în care simptomul continuă să
fie văzută ca ceva care trebuie să fie eliminat sau ignorat. Aceasta eliminare,
fără conștientizarea sensului, duce mai mult ca sigur la probabilitate ca
simptomele să reapară periodic, cum se întâmplă în numeroasele cazuri de ulcere
recurente si bolile de inima, printre altele.
În general, procesul terapeutic
încearcă să diagnosticheze un număr cât mai mare de elemente care
restricționează raspunsul natural, să deblocheze aceste restricții, să
incurajeze bolnavul să se confrunte cu propriile temeri prin dezvoltarea
talentului nativ în acest sens şi care în cele din urmă, îi ajută să elibereze
spontan energia vitală. În acest sens, un studiu astrologic, care trebuie să
includă o analiză a temei natale, a tranzitelor și progresiilor, poate ajuta,
dând cezarului ce este a cezarului, adică punerea în lumină a lui Chiron care
să fie pivotul central al unei teme de sănătate, de exemplu.
Astrologic, Chiron poate fi extrem
de frustrant ca interpretare. În primul rând, pentru că nu a existat, dea
lungul vremii, nicio convenţie astrologică legată de el, în cazul în carea ar
fi trebuit să fie una, el fiind descoperit abia în 1977. În al doilea rând,
mulți astrologi nu îl includ pe Chiron într-o interpretare a temei natale și
nici nu recunosc că ar avea vreun efect asupra acesteia. În plus, orbita lui
este neregulată, asteroidul petrece mai mult timp în unele semne decât în
altele. Cuvântul cel mai potrivit pentru al descrie este cel de rătăcitor prin
sistemul solar.
Astrologii folosesc termenul de
vindecător rănit, atunci când se discută despre Chiron şi pun un accent grav în
interpretare pentru a sublinia implicarea lui vis-a-vis de aspectul educației,
de vindecarea și înțelepciunea chironiană, iar rana, în sine, este rareori
elaborată. Dilema finală este legată de modul de interpretare în tema natală
una simplă asemenea mersului pe bicicletă sau una elaborată cum este mecanismul
subtil al subconştientului individual.
Cuvântul cronic, de exemplu, este
similar cu Chiron și sugerează o condiție de lungă durată. Interpretarea
oficială pentru astrologia medicală este de indigestie cronică, boli de lungă
durată și recurente sau caracterizate de suferinţe îndelungate, invaliditate
temporară sau definitivă ori lipsa cronică de fonduri sau starea de șomaj
îndelungat ar putea fi observate prin poziţia lui Chiron în Casa a 6-a, Casa
muncii dar şi a bolilor cu manifestare acută.
Prin urmare, Chiron în Taur sau în Casa a 2-a care reprezintă veniturile
individuale provenite din munca proprie, auto- suficiența și valoarea de sine
poate descrie o persoană care are datorii vechi sau scadente fără putinţa de a
le plăti dar care caută modalităţi de plată ceea ce scade încrederea în sine şi
induce nesiguranţă. Chiron în Prima Casă sau în Casa a 6-a a temei natale poate
reprezenta boli cronice sau accidentul care indisponibilizează temporar ori
definitiv un nativ, limitându-i astfel posibilitatea de mişcare. În artroze, de
exemplu, unde durerea este cronică vorbim despre un blocaj, despre o situație
din care nu există nicio cale de ieșire. De asemenea, o situație nedreaptă sau
o starea de boală, îndelungată, pentru care nu există niciun leac. Privit din
această perspectivă Chiron reprezintă locul unde ne simțim neputincioși și de
care ne-am săturat fără însă, a ne construi apărarea.
Dar, Chiron mai semnifică valori
şi cunoştinţe vechi; unirea intelectului cu instinctul. El a predat medicină,
arta războinicului, muzica şi astrologia, printre alte discipline, practic
vorbind, el reprezintă însăşi disciplina şi educaţia, arată cum să ne schimbăm
viaţa prin crearea unui destin mai bun, o transformare radicală a atitudinii
faţă de viaţă, acesta a fost adevăratul scop a lui Chiron. Apropo, cuvântul
chiropractician provine de la numele său.
Semnul Săgetătorului sau Arcaşul
are ca reprezentare un centaur care ţine în mâini un arc cu săgeata îndreptată
spre Înalt. Similitudinea nu este o coincidenţă, Chiron a fost Prima fiinţa de
acest fel. Rănit accidental, suferinţa şi agonia lui au fost lungi deoarece era
nemuritor şi şi nu putea muri fără permisiunea zeilor. A renunţat de bună voie
la nemurirea sa cu încuviinţarea acestora iar după moarte a fost imortalizat în
constelaţia Arcaşului.
Chiron este cheia pentru căutarea perpetuă, pentru învăţarea marilor valori universale,
pentru promovarea creşterii noastre spirituale prin căutarea unui Profesor, a
unui ghid în labirintul vieţii. Reprezintă, de asemenea, căutarea unei
modalităţi de vindecare a rănilor psihologice şi de a le integra în marea
Lecţie de viaţă, ca ispăşire şi ridicarea în Lumină.
Acest lucru se face prin
amalgamarea competenţelor de dascăl şi căutare a adevărului către o nouă
identitate şi poate nu întâmplător simbolul lui Chiron este o cheie stilizată.
Este cheia ezoterică de care avem nevoie ca să deschidem uşa schimbării
printr-o formulă personală dacă vrem răspunsuri. Iar pentru a găsi răspunsuri,
căutăm un Învăţător, un mentor, care să ne ajute să dezlegăm şi să înţelegem
aceste mistere ale vieţii.
Vedem unde este plasat Chiron în
tema noastră natală şi aceasta ne ajută să înţelegem ce, de ce şi cine suntem
adică are rolul unui ghid. Rolul de
tămăduitor al lui Chiron, ca unul care a fost rănit de acţiunea neintenţionată
a altuia este în concordanţă cu etapele de dezvoltare ale unei copilării
atipice, copilul crecut pentru a face ceva anume, destin hotărât de alţii, în
speţă de mamă sau de tată şi nu de el. Alice Miller vorbeşte despre
conştientizarea timpurie a durerii altuia, în cartea sa Drama unui copil
talentat. Ea crede că familiile în care copiii sunt sensibili şi plini de
compasiune, empatizează emoţional cu adulţii şi focalizează aceste emoţii
asupra mamei care acţionează ca un model Ceres – Lună, îl îndrumă şi-i cultivă
toate adevărurile ei (tu eşti capul familiei, tu eşti singurul meu sprijin) şi
care ajung să fie şi ale lui, dar, de fapt, îl creşte manipulându-i
persoalitatea şi distorsionându-i-o pentru ca mai apoi acesta să devină
însensibil la nevoile proprii şi ale familiei, să se trasforme într-un sistem
de sprijin doar pentru mama sa şi astfel asistăm la un schimb psihologic de
roluri. Felul în care copilul ar percepe acest transfer de roluri depinde de o
mulţime de factori: limitări financiare, pierderea soţului prin moarte sau prin
divorţ, modele de abuz sau de neglijare sau pur şi simplu maturizarea înainte
de vreme cu lipsă de putere emoţională. Rezultatul? Copilul se identifică cu
aceste experienţe ca fiind ale lui însuşi şi care, în fapt, îi distrug
copilăria. Rolul lui Chiron în aceste situaţii este de a obliga copilul lipsit
de copilărie să se confrunte cu drama sa şi să rezolve problema îngropată în
subconştient – Luna şi primele impresii despre mamă şi inconştient – Casa a
12-a, probleme psihologice, Casa a 4-a, conştientizarea realităţii şi Casa 8-a,
valorile altora. Aceşti copii, cresc de multe ori cu rana în suflet, mulţi
dintre ei ajung psihologi sau terapeuţi, asistenţi sociali, psihiatri,
consilieri pe probleme de abuz şi de cele mai multe ori, nu sunt conştienţi de
ce au ales acest drum profesional. Mecanica chironiană intră însă sub incidenţa
arhitecturii temei natale, în afară de casele astrologice.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu